Re: [DX] KeleistÃ

Moro;
Minulla on ollut mahdollisuus aika hyvin seurata mw-keliä
syksyn aikana. Etelä-Suomessa painopiste on tosiaan ollut
aamunousuissa aur.nousun aikaan ja Aasia-kelissä, ajoittain ihan hyviä, vaikkei
aivan viime vuoden usean päivän hyviä putkia. Ilmeisesti tuo
edellinen CH-häiriön jälkitila ei ehtinyt oikein parantua, toipuminen
kestää yleensä 3-5 pv, mutta nykyään on CH-häiriö ollut n 7 pv välein!
Ja tunnetusti marraskuu on heikkoa - se "midwinter anomaly" vaivannee.
Entä kun flux on heikko; lieneekö ionosfääri heikentynyt? Tutkimista
piisaisi!
Hyvin tyo CH-ennuste piti, nyt vain lisänä tuli tuo hieno pilkku, taitaa
tykittää lisää - X-purkauksen vars. häiriö tulee kai viikonlopuksi.

73 tk

PS: terävien lyhyiden kelien hyödyntämiseen on keinoja: esim sdr-14 tai
6-18 tavallista radiota ...

En ole viisaampi, mutta kerronpa silti. Kelien oikullisuus on aina
(DX-kuuntelun onneksi) suuri mysteeri eikä useinkaan ole yhtä ainoaa
selitystä. Viikonlopun kelien (yai oikeastaan kelien puuttumisen)
mahdollisena selityksenä voisi olla marraskuun viimeisten päivien
magneettisen aktiivisuuden jälkitila.

Tänään (5.12.) havaittiin X9-luokan roihupurkaus (flare), jonka
suuntaus tosin ei ollut Maahan päin. Purkaus liittyy auringonpilkkuun
929, joka tulee olemaan näkyvissä mahdollisine uusine purkauksineen
seuraavan 2 viikon ajan. Huomenna ja/tai ylihuomenna odotetaan
korona-aukon ylimääräistä aurinkotuulta maapallolla.

SEH

5.12.2006 kello 17:23, Jim Solatie kirjoitti:

  Jep, joku viisaampi voisi kertoa, että miksi nyt ei etelässä kuulu
mitään?