[DX] Keleistä

Sääli, että aurinko on niin arvaamaton maapalloa kohtaan ja siten myös
tuottaa meille kuuntelijoille "harmaita hiuksia". Olisihan niin paljon
somempaa laittaa vempaimet päälle ja kuunnella stereona haluamiaan
valikoimia kaiken maailman asemista.

Olen lueskellut tälläkin palstalla mainostettua Heikki Nevanlinnan
kirjaa Avaruussää ja suosittelen sitä muillekin.

Yhteenevedonomaisesti:
	1) Heikki selittää selkeästi ja helppotajuisesti kutakuinkin kaikki
aurinko-maa-vurovaikutuksen osatekijät sekä niiden ilmentymät 	2)
Toisaalta käy selkeästi ilmi, että monet ilmiöistä ovat säännöllisen
epäsäännöllisiä
	3) Myös käy ilmi se (ainakin epäsuorasti), että auringon aktiviteetin
osatekijät ovat kytköksissä toisiinsa eikä maapallon ionosfäärin
		ilmiöille aina ole yhtä ainoaa selitystä
	4) Auringon yleisaktiviteetti (esim pilkkumaksimien korkeus) oli
suurimmillaan 1950-luvulla  ja pikku hiljaa heikkenemässä pitkien
		vaihtelujakosjen (90 v ja 200 v) mukaisesti.
	5) Maapallon magneettikentän nopeisiin vaihteluihin vaikuttavat
keskeisesti aurinkotuulen magneettisten voimaviivojen (ns. IMF):n
		sekä maapallon oman kentän viivojen välinen geometria.
	6) Heikki suosittelee DX-kuuntelijoille Suomen indeksien käyttöä
NOAA:n lukujen asemesta, koska ionosfäärin tila vaihtelee hyvin
		paljon varsiinkin itä-länsi-suunnass, mutta myös
pohjois-etelä-suunnassa. Tässä on syytä huomata, että ehkäpä
radioaallon
		ionosfääriheijastumisen kohta voisi olla kaikkein tärkein, joka
puolustaisi norjalaisten havaintoasemien tietojen hyödyntämistä
		- ainakin jenkkikuuntelussa.

Tämän palstan keskustelussa on jo sivuttu suurimpiirtein kaikkia
oleellisia seikkoja, allekirjoitan edelleen erityisesti TK:n
huomautukset ovaalista (suomeksi: soikiosta!).  Vähemälle huomiolle
tämänkin palstan keskusteluissa vuosien varrella on jäänyt se
tosiseikka, että mainitulla IMF:llä on sektorirakenne. IMF:n kenttä
vaihtaa suuntaansa 180 astetta vähintäään kaksi kertaa auringon
pyörähdyksen aikana. Tästä seuraa aina joskus havaittu ja keskusteltu
14 päivän jaksollisuus keleissäkin.

Tulipa taas "vanhan sedän" tarinaa...., mutta  lukekaa itse ja tulkaa
viisaammiksi. Mutta älkää uskoko kaikkeen, mitä verkossa tai varsinkaan
Wikipediassa kerrotaan....

SEH

  Moro;