Re: [DX] Mitä nyt ulos Porista

On Sat, 9 Dec 2006, Simo Soininen wrote:

> Jos Porin hinta per tunti on 150 euroa, tehdään taas FINN-DX ohjelmia!
> Liitto voisi kerran kuussa lähettää DX-ohjelman, onhan meitä vapaaehtoisia
> tekijöitä vaikka millä mitalla. Luulisi sponsoreitakin  (kaupallisia)

Minulla kävi mielessä sama ajatus, sillä hinta on edullinen.  Jos vielä
tyytyisi 100 kW tehoon, hinta olisi alempi.
Samalla aloin epäillä ajatustasi.  Vapaaehtoisten tekijöiden suhteen
tilanne voi olla aivan toinen kuin kuvitelmasi.  Eihän heitä löydy edes
Radiomaailma -lehden tekijöiksi.  Mistä löydät radio-ohjelmille "vaikka
millä mitalla" vapaaehtoisia tekijöitä?
Muutama kuukausi menee vapaaehtoispohjalla, mutta entä kun ohjelmia pitää
tehdä vuodesta toiseen?

> eläkeläisten kuuntelutoiveet. Tokkopa. On myös käsittämätöntä, ettei
> tekijänoikeusmaksuihin saada järjellistä ja kohtuullista ratkaisua,
> kurkipoloinen ehtii kuolla.

Tekijänoikeusmaksujen osuus radio- ja tv-ohjelmien tuotannossa on
vähäinen.  Minusta musiikin tekijänoikeusmaksuja voisi jopa nostaa,
jotta asemat lähettäisivät enemmän puheohjelmia.  Nyt yksi syy
puheohjelmien heikkoon tasoon on se, että radioasemille tulee
*huomattavasti* edullisemmaksi pyörittää tauotonta juke-box- musaa
kuin teettää puheohjelmia (tarkoitan sekä kaupallisia asemia
että Yleä).

> AM-listan saa koska tahansa Genevestä, mutta sen kopio on arkistossani.
> Lähetän kuvatiedostona kiinnostuneille.

Kaupallinen AM-radio on Länsi-Euroopassa käytännössä kuollut.  Siksi
asemat pyrkivät pois AM-alueelta.
Koska AM-alueella ei ole Euroopassa kaupallista merkitystä, se voi
antaa uusia näkymiä muunlaiselle toiminnalle.  Nyt se mahdollisuus
on avautumassa.

> SSS

JM