Re: [DX] puolukoita ja asemia

Moro!

Puolukoita oli tarjolla Närpiössäkin, vaan eipä onneksi ollut bandikaan tyhjä. TX1:llähän 12-15.10. NA-asemia kuului hienosti: Ap-indeksikin oli ollut jo startissa viikon päivät alle 8:n ja sama peli jatkui koko peditionin ajan.

TX2:lla (17-24.10.) alkuun, kun vain VJR oli paikalla, kuului vielä jenkkejä, tosin ilmeisesti selvästi huonommin kuin TX1:llä, vaikka alla oli parin viikon Ap alle 10:n jakso. Sitten, kun saavuin paikalle Pe 19.10., saapui myös CH-virta: Ap oli 15, aurora-aktiivisuus 8 ja aurinkotuuli yli 600 km/s. Pelättyä TA-kelin katkeamista ei kuitenkaan tullut, vaan asemia kuului läpi yön. Kelin suunta pomppi La Platasta CA:han, YV-PR -painotuksella. Signaalit olivat heiveröisiä (S-mittari ei juuri liikkunut) ja feidaavia, mutta suhteellsien luettavia. Ma 22.10. aamuna, kun asemia kuului 0820 UTC asti, oli mulla kaksikin vahvistinta pelissä. TX2:n huonoin keli oli viimeisenä yönä, jolloin S-mittari heiluu korkealla ja kovaa, mutta niin tekivät roiskeetkin. S/N-suhde oli epäedullinen ja signaalit vaikeasti luettavia, vaikka yö oli mun TX2-osuuteni ainoa, jolla Ap oli ollut edes 3 edeltävää päivää alle 10:n...

CH-häiriöön ja G1-myrskyyn tuomiin odotuksiin (pelkoihin) nähden myös TX2:lla kuului asemia mukavasti. Olimme oikeastaan erityisen tyytyväisiä siitä, että luureissa kuului liki tyystin espanjaa eikä jenkkienglantia - näin olimme jo kuukausia etukäteen toivoneetkin!

Mites LEM-väki luonnehtisi viime viikonlopun kelejä? Olikohan kukaan muu silloin kuulolla etelässä?

Diskikuuntelua on ns. vaiheessa ja Veskulla on lisäksi gigoja kovalevyllä, mutta palaamme asiaan OLL:ssa jahka kerkiämme. Lisäksi TX1-3 peditiontarinat on luvassa ennen joulua ilmestyvään Kantoaaltoon.

TX3-väki jatkaa Tjärlaxin häiriöttömäksi todetun QTH:n testailua tänään. Toivotaan, että päällä oleva G2-myrsky ei vie heiltäkään tyystin TA-kelejä!

73 JVH