Re: [DX] Jouluterveiset DX-väelle 2007

At 13:45 23.12.2007, Hannu Romppainen wrote:
>Tekniikan kehitys vie DX-kuuntelua väistämättä
>uuteen ulottuvuuteen, jota ei pidä nähdä
>kielteisenä asiana. On vain hyväksyttävä puolin
>ja toisin, että osa porukasta haluaa kuunnella
>perinteisellä menetelmällä ja osa äsdeeärrän
>avulla (ja osa molemmilla tavoilla). Molemmille
>pitäisi liitossa olla tilaa. SDR ei ole uhka
>DX-kuuntelulle, mutta myöskään perinteisen
>kuuntelun harrastajia ei pitäisi syyllistää "vanhakantaisuudesta".

Olen pari viime vuoden mittaan seurannut julkista
SDR-keskustelua ja myös saanut lukuisia ellei
lukemattomia privamaileja aiheeseen liittyen.
Näiden perusteella minulle on tullut aika
selkeästi sellainen käsitys, että
SDR-vastaisuuden perimmäinen syy taitaa
todellisuudessa olla taas qsl-pisteet:
perinteisellä vastaanottimella asemia yksi
kerrallaan "virvelöivät" ja raportoivat eivät
katso hyvällä niitä, jotka SDR:illä "troolaavat"
massoittain asemia ja saavat aikaiseksi
raportteja roppakaupalla enemmän. Mikäli
qsl-pisteitä ei koskaan olisi alettu laskea,
olisi meillä tälläkin listalla ollut monta riitaa
vähemmän niin SDR-asoisoita kuin pistelaskentaperusteistakin ;)

Hyvää Joulua ja kelirikasta uutta vuotta kaikille!

73 VHI