Re: [DX] SDR

Terve porukka....
Itse en ole aikaisemmin osallistunut tähän SDR-keskusteluun mitenkään mutta
nyt oli pakko heittää vähän kommenttejä . Minusta tuo ANAn kommentti oli
oikeutettu ja osui nappiin. Itse aloitin DX-kuuntelun 60-luvulla ja jo
siihen aikaan mulla tuli mieleen että jospa löytyisi tommoinen
laajakaistatallennin. Ja nyt se on täällä ja kaikkien käytettävissä. Enkä
millään lailla vastusta enkä tykkää pahaa ettäjoku käyttää sitä. Mulla ei
itselläni ole SDRää tällä hetkellä, mutta meinaan varmasti hankkia
semmoinenkin pian ja luulen jopa että ihastun siihen.Sopiva läppäri on jo
hankittu. Mulla on vaan semmoinen asenneongelma tai vika etten voi kuvitella
pystyväni jostain syystä arvostamaan niitä asemia jotka kuulen SDRllä yhtä
paljon kuin esim.NDR:llä. Ainakin kuvittelen niin. Mutta sehän on mun oma
ongelma. Toisaalta uskon myös että SDR antaisi mulle paljon enemmän
elämyksiä ja jänniä penkomishetkeä mikä varmasti korvaisi niitä huonoja
puolia.
Olen varma että pitkään tämän harrastuksen harrastaneet joutuvat
taistelemaan samantyyppisten "asenneongelmien" kanssa kuin minä. Niin paljon
tämä uusi kuuntelumuoto muuttaa tätä harrastusta. Myönnän että mulla on
sopeutumisvaikeuksia, mutta en missään tapauksessa arvostelisi julkisesti
niitä jotka sitä laajakaistakuuntelua harrastavat. Ei ainakaan tässä
muodossa kuin se nyt harrastetaan.
Mutta sit kun ilmestyy niitä ID-tunnistamisohjelmia jotka poimivat kätevästi
kaikki kutsuidit tai kohdat jotka haiskahtavat idikohdilta, sit mä kyllä
jään miettimään onks tää enää DX-kuuntelua vai jotain muuta. Loppujen
lopuksi kehitys loppu siihen että kaikki on automatisoitu paitsi antennin
pystyttäminen. Itse vaan seuraa päätteeltä mitä on tapahtunut viime aikoina.
Itse en missään nimessä pidättele lokauksia yms...Olen vaan niin turhautunut
kirjoittamaan lokeja yms. että mulle varmasti pitää määritellä jotain
sanktioita ennenkuin saan semmoista aikaiseksi. Raportteja en ole oikeastaan
tehnyt pitkiin aikoihin paitsi joku asema joka todella on innostanut, koska
raporttien kirjoittaminenkin tuntuu niin turhalta. Kuuntelu taas on tosi
mukavaa kun ja jos osuu keleille.
Jos joku haluaa tietää mitä kuului Lemmenjoella  lokakuun puolen väliin
jälkeen niin voi aina pirautella. Ei oikeastaan ole niin paljon kerrottavaa.
Oseaniakelit olivat hyvät pari päivää alussa ,mutta emme löytäneet mitään
uutta siitä suunnasta. Ja niistä hyvistä NZ-keleistä Norjassa ei ollut
tietoakaan Lemmenjoella. Jenkkikelit olivat omasta mielestäni aika surkeat,
kelit olivat melkein täysin lukittuna luoteiskulmaan. Kahteen viikkoon emme
saaneet yhtään W-jenkkiä idattua GY-taajuuksilla vaikka SDR siellä jylläsi,
se kertoo jo aika paljon.....
No eipäs muuta kuin hyvää Joulua kaikille.
Rolle Sandberg (RS)
050-3844926