Re: [DX] Keleistä

Moi!

Kiitos "lupaavista kommenteistanne"! Nihkeä signaalin voimakkuus muuallakin nimittäin antaa viitteitä uuden antennini ja asennusten workkimisesta sinänsä ok. Olen muutamana aamuna perheen aamutoimien lomassa testikuunnellut koti-QTH:n ekaa antennia (2 v muutosta...). Vastoin valmistajan ohjeita ALA1530S+ pyörii rotaattorin päässä ok-talon katon harjalla elementin laki noin 12,5 m korkeudella maasta. Samoin vastoin ohjeita asensin ohjauskaapelin samaan läpivientirööriin koxin kanssa, mutta ei tunnu aiheuttavan mitään lisiä luureihin. ALA on todella ns. hiljainen ja onneksi 4 m päässä huriseva maalämpöpumppukaan ei aiheuta häiriöitä. Ainoastaan noin välillä 1060 - 1200 kHz on ollut lievä purina QRM, oli MLP päällä tai ei.  Esim. kiertovesipumpun tai IV-kojeen vaikutus on vielä selvittämättä. Osalla taajuusväliä Icomin NB puree hyvin, osalla vain pahentaa purinaa.

Ma 31.12. 06 UTC kuului heikosti useita jenkkejä, joista vahvimpia 1130, 1290, 1400 ja 1560.

Ti 1.1. 07 UTC yläbandilla muutamia lattareita, vahvin 1420 YV & illalla 2115 UTC 1400 EE luettavasti

Ke 2.1. 06 UTC muutamia töhinöitä, 1580 HJ välillä luettavasti

To 3.1. 0615 ja 07 UTC heikosti useampia jaksoja, vain hetkittäin luettavasti 1070 EE, 1130 EE, 1400 EE, 1520 EE, 1560 pop, 1570 "Christo", 1580 OLD tms.

Testailut ja QTH:n viritys jatkuvat...

73 JVH

PS: Kuinka tuon häiriön kanssa käykään, tuleeko isompaa virtausta vasta ma 7.1. tienoilla CH306:n myötä vai jo aiemmin (JA tänään):
"On January 5 there is a chance of weak effects from the CME observed on January 2 and for weak coronal hole effects from CH307."