Re: [DX] pistelaskenta Suomessa. SDXL:n käsittelyyn

----- Original Message -----
Sent: Saturday, November 01, 2008 1:08 PM
Subject: pistelaskenta Suomessa. SDXL:n käsittelyyn

Olkkajärvi 1.11. 2008

Moi, edelleen olen sitä mieltä, että ottamani Gambia =oli nyt miltä vuosisadalta tahansa on räikeä esimerkki pistelaskentaohjeistuksen ontumisesta.... Ei aika syö siltä pohjaa mitenkään. Ja samaa osoittavat  jatkuvat kyselyt (mm. HAR ja nuorisoedustuskin) ja epäselvyydet laskennassa.

Pistelaskenta pitää pystyä yksinkertaistamaan sataan viiteenkymmeneen kertaan esittämääni helppoon systeemiin, jolloin kenenkään ei tarvitse asema asemalta tehdä asioista päätöksiä.

Esitykseni SDXL:n toimijatahoille.

PISTEUUDISTUS 1.1.2009 alkaen SDXL:ssa. Peruspohja lopulliseksi pistelaskentatavaksi mahdollisten tarkennestun jälkeen:

1. Maapisteet kuten nykyisinkin (ja maiden lisäykset tiputukset päättää MLT kuten hienosti tähänkuin asti
2. Yleisradioasema antaa pisteen/ lähetinqth (samalta lähettimeltä tulevat eri asemien ohjelmat = yhteensä 1 piste, kuten tähänkin saakka).
3. FS/ HS käytäntö joko säilytetään jossain muodossa tai liian vaikeaselkoisena siitä luovutaan????, jolloin ehkä
a) annetaan saman aseman eri lähetinpaikkakunnilta jokaisesta oma piste ohjelmasisältöön katsomatta
b) eri taajuusalueista aletaan antaa asemista omat pisteensä ts. erilliset SW+MW+LW+ ULA-pisteet  (Tästä olen eniten epävarma, voi olla järjetöntäkin tehdä, mutta omat puoltavat seikkansa kylläkin on...  Tai SW+ MW/LW+ ULA tai SW/W/LW +ULA????  Laskennan vaikeutta ei silti ole käytti mitä tahansa noista eri kombinaatioista....
4. Suomi hyväksytään täysivertaisesti dx-maaksi radiomaiden joukkoon. Vrt, esim jos SDXL sattuisi sijaitsemaan esim. USA:ssa, jossa yällöin jostain ihmesyystä ei voisi kuuntelijana saada kuin 1+2 pistettä, eihän siitä mitään tulisi

Päätös taannehtavasti voimassa. Ja ongelmatapaukset ratkaisee ALT kuten tähänkin asti on pyrkinyt tekemään.

Kysymys, miksi tämä helppo ja toimiva ratkaisu ei kelpaa vaan tarvitaan todella vaikeaselkoinen nykylaskentasysteemi, joka ei kykene antamaan edes pisteitä kaikista asemista kuten mahdolliset RKO:n mainitsemat (tosin MLT-kysymykset) ja minun Gambiani SW (=ALT kysymys).

Koskaan asiaa ei ole saatu tähän saakka vielä ratkaistua, vaikka kuten sanoin helppo ja yksinkertainen ja tasapuolinen järjestelmä olisi käden ulottuvilla.

Ja jos uudistuksen esteeksi väitetään systeemien solmiutumisia, niin ei huolta. Jos tarvetta ilmenee olen käytettävissä uuden uljaan ja vanhan systeemin välisten pisteepäselvyyksien pohtimisessa.

Alpo Heinonen