Re: [DX] KOJE ja asemaluokitus

Moi!

Kyllähän tuosta luokituksesta tietysti joillekin on apua, mutta siitä luopumiseen on omat syynsä. Kaikki lähti siitä, että saksalainen kaveri halusi käyttää KOJEtta Perseuksen tietokantaan. Annoin luvan käyttää ja se johti yhden luokan poistamiseen. Olin kuitenkin jo aikaisemmin miettinyt, mitä hyötyä kahdesta luokasta kuultujen kohdalla on. Kokemattomampien kuuntelijoiden kohdalla etu on selvä, mutta kokeneet ja varsinkin säännöllisesti kuunteleville etu on minimaalinen. Sensijaan listan ylläpitäjälle rajojen veto on melko vaikeaa. Varsinkin kun itse en enää kuunnellut, oli vaikeaa sanoa, mikä asema on helppo ja mikä vaikea. Jos itse kuuntelee jatkuvasti, pystyy jonkun rajan asettamaan, mutta silloin pitäisi aina noteerata myös tavallisemmat asemat. Nyt kun lokaaminen on mennyt hyvin satunnaiseksi, pelkkien lokien perusteella asemien jaottelu on mennyt entistä vaikeammaksi. Ja lisää hommaa vaikeuttaa se, että tavallisempia asemia ei lokata juuri ollenkaan. Tämän olen huomannut kootessani kuuluvuustilastoa, joka sekin on mennyt melko turhauttavaksi kuuntelijoiden laiskuuden ja muiden erilaisten motiivien vuoksi.

Tapsaa ei tästä voi luokittelun puutteesta syyttää, sillä minä tein muutoksen, ennenkuin Tapsa astui remmiin. Keskusteltiin kyllä asiasta ja oltiin samaa mieltä. Jos joku haluaa tällaisen luokituksen tehdä ja pystyy sen luotettavasti kaudesta toiseen tarkistamaan, siitä vaan Kyllä Tapsallekin varmasti apu kelpaa. Kokemuksesta voin kertoa, että pidemmän päälle tällaista ja varsinkin luotettavaa apua on erittäin vaikea saada.

Yksi erittäin tärkeä asia KOJEen ajan tasalla pitoon on avustaminen. Siinä suomalaisilla kuuntelijoilla olisi paljon petrattavaa. Viimeisten vuosien aikana suurin osa kuuntelijoilta tulleista avustuksista on tullut ruotsalaisilta ja varsinkin norjalaisilta kuuntelijoilta, jotka ovat edelleenkin olleet aktiivisia.

Eli eiköhän olla tyytyväisiä siihen, että joku ylläpitää ja päivittää KOJEtta. Arvostelua on helppo tehdä, mutta jos jotain työtä paranusten eteen pitäisi tehdä, alkaa into loppua. Toki ideat tuotteen kehittämiseksi ovat tervetulleita.

Tässä osuuteni tähän keskusteluun.

Terv. Esa