Re: [DX] Hehkulamput - - - RF

Ehkä vika on laskuopissa tai sitten muistissa.. Itse asiassa laskin tuon tiedon jostain taulukosta jossa oli annettu valmiita summia mitä hehkulampun polttaminen maksaa viikon ajalta tms, tuommoista monimutkaista kaavaa en edes osais muodostaa. Nimim. Pitkän matikan istunut, lyhyen kirjoittanut

Mutta joo, ompa se summa mitä tahansa niin epäilen silti ettäkö energiansäästölamput kuluttavat olennaisesti vähemmän energiaa jotta se näkyy rahallisesti saatika että tästä on jotain merkittävää hyötyä ilmastollisesti. Pikemminkin pitäisi vähentää sähkönkulutusta kokonaisvaltaisesti.. Ainakin tuo lamppu mikä meillä on, on sellaista hitaasti lämpenevää mallia, täyteen teräänsä sen syttyminen kestää minuutin, kuulemma ominaisuus. Tässä riipustuksessa kun ei vielä mainittu kertaakaan sanaa radio, niin mainitaan se nyt: joka tapauksessa ilmeisesti tuo on sitä merkkiä mikä ei häirihte radionkuuntelua. Tällä aasinsillalla näihin tunnelmiin!

Kelejä ja 73's! jmn

> Date: Wed, 10 Dec 2008 12:34:34 +0200
> From: alapiha@xxxxxxxxxxxxxxx
> To: dx@xxxxxxxxxxxxx
> Subject: Re: [DX] Hehkulamput - - - RF
>
> Lainaus Jari Savolainen <jari.savolainen@xxxxxxxxxxx>:
>
> Kyllä se pilkkuvirhe on Jan-Mikaelilla. Tuo Jarin laskelma näyttää
> olevan oikein. Osa energiasta muuttuu valoksi ja osa lämmöksi.
> Lämpöähän huoneisiin tarvitaan suomen olosuhteissa vuodessa
> noin 9-10 kuukauden ajan, joten eihän se hukkaan mene. Noista
> energiansäästölampuista on hyötyä vasta etelä Euroopan
> lämpimissä olosuhteissa.
>
> Reijo Alapiha

Messenger beta löytää vaivatta kaikki tärkeimmät ystäväsi. Klikkaa!