Re: [DX] internet radiot

En tiedä tarvikepalvelun myymistä peleistä, mutta olen kyllä harrastanut nettiradioiden kuuntelua ei-PC:llä eli käytännössä iPOD Touchilla WLANin ja ADSL-boksin yli. Tässä vehkeessähän ei ole Flash playeriä, joka tuntuu olevan perusedellytys melkein kaikkien webbiselaimen kautta löytyvien nettiradioiden kuunteluun. Asia sitten korjataan käyttämällä erillistä nettiradiosovellusta, jonka tietokannasta ei kyllä löydy ensimmäistäkään suomalaista radioasemaa (tuhansittain muita kylläkin).

Suomalaiset nettiradiot saa kuuluville, kunhan vain niiden URL'it onnistuu saamaan selville. Jotkut webbisivut kertovat striimin todellisen osoitteen troubleshooting-osioissa, toisilta saa tietoa kyselemällä helpdeskistä ja joihinkin pääsee käsiksi tutkailemalla hiukan PC:ssä näkyvän webbiradioplayerin sisältävän sivun lähdekielistä listausta (esimerkiksi Internet Explorerissa valitaan View -> Source).

Osa suomalaisista (ja muistakin) radioasemista sitten käyttää jotain erikoista äänen koodausta jota geneerinen nettiradio-ohjelmisto ei osaa soittaa. Mene tiedä tähän on menty tekijänoikeussyistä. Esimerkki oikein hankalasta tapauksesta on NRJ. Niiden seitsemän (vai oliko niitä jo enemmänkin) energistä musiikkivirtaa on pysynyt soimattomana ;-)

Siispä kaupallista nettiradioboksia ostaessa kannattaa varmistaa, että URL'eja voi syöttää käsinkin. Muussa tapauksessa on tyytyminen boksin tunteman tietokannan tarjontaan. Olisi tietysti hyvä myös tietää, mikälaisia bittikoodauksia radio osaa soittaa...

Jyri