19. huhtikuuta 2010 9.54 Matti Ponkamo <mattipo@xxxxxxxxxx> kirjoitti:
From: Markku Jussila

Hmm
Nythän olisi teoriassa mahdollistako ainakin yrittää kuulostella
ULA-jenkkejä? Tuohan on melkein kuin "hiihtoputki" Nova Scotiaan....
Olen muuten  tässä koittanut tulivuorenpurkauksen jälkeen ja toden totta; ei
edes kantoaaltoa Pohjois-Amerikasta. Blokkaisikohan signaalit tyystin?
Markku

16. huhtikuuta 2010 19.45 Risto Kotalampi <risto@xxxxxxxxxxxxx> kirjoitti:
> Taitaa olla vähän liian matalalla niin pitkiin skippeihin, mutta jotain
> tropon tapaista? Tai kuten termi sanoo... stratokelejä.
> Risto

TurPa:n meetingissä la 17.4. keskusteltiin samoista asioista.
Saattaapa tuo olla, että kylmien ja lämpimien ilmamassojen kerrokset
ovat nyt poikkeukselliset Pohjois-Atlantin yli mentäessä, "putkia"
voi syntyä. "Guy Fawkes kokko" -efekti?
Itse en pidä tuon itse noki- ja pölypilven omaa heijastuskykyä
kovinkaan suurena.
Kai moni haluaisi yrittää maapistettä Islannistakin FM:llä...

73 de MOP