Re: [DX] Deklinaatio 2010

"Lokaalinen Magneettikenttà ei ole riippuvainen navan sijainnista"
onko nÃin?

Itse kÃytÃn aina karttaa, jonka mukaan voi suunnan mÃÃritellÃ.
Maastossa tietysti kompassi tai GPS on kÃtevÃ.
No GPS antanee suunnan "melko oikein".

Eikà se niin asteen tarkkuudella tarvi olla vaikkapa 298 tms.
TÃstà ollaan monta mieltÃ, mutta ...

73,TK

Halusin antennin 300 Â:een eli vÃhensin ohjeen mukaan 10Â ja
lopputulos on maastoon ja karttaan verraten oikea. Mutta se ei tahdo
mennà jakeluun, ettà asteet pitÃà nimenomaan vÃhentÃÃ, kun eikÃs magn.

pohjoisnapa sijaitse todellisen/ karttapohjoisen LÃNSIpuolella. TÃssÃ
on
itsellà jokin ajatusvirhe, voitko Juha kertoa syyn.

MikÃs muuten olisi edullinen ja antennihommiin kÃtevà GPS?

73, MR

27.8.2010 23:09, Juha Vehmas kirjoitti:

> NiinpÃ, vetokyky tuntuu vaihtelevan. Ja antennin keila on MW-alueen
> eri pÃissà kovin erilainen - ja mihin sivukeilat sattuvatkaan
osumaan.
> Yleisesti on tuntunut, ettà Amerikoiden kuuntelussa langan on hyvà
> olla hieman âliikaa pohjoisessaâ. Ainakin euro-qrm:n luulisi nÃin

> heikkenevÃn.
>
> Koti-QTH:n stumpeillakin eri Ãinà eri antenni on ollut parhaassa
> TA-vedossa: Ewe, 60 m âbeverageâ tai ALA-looppi katolla.
>
> Kiitos Ari hyvistà linkeistÃ! Itse olen katsonut koordinaatteja
> FMSCAN-sivuilta, jossa ruxin pystyy kuukkelin ilmakuvilla
sijoittamaan