Re: [DX] Deklinaatio 2010

Samaa itsekin pähkäilin muutama vuosi sitten, kunnes selvisi, että Siperian
alla oleva voimakas magneettihäiriökenttä vetää kompassineulaa itään.
Magneettinen pohjoisnapa on tosiaan länsipuolella, mutta tuo Siperian
magneettikentän vaikutus on voimakas. Ja koska magneettinen pohjoisnapa liikkuu
itään (muistaakseni n. 50 km vuodessa), Siperian vaikutus lisääntyy vuosi
vuodelta eli deklinaatio=eranto lisääntyy.

Mutta odotetaanpas mitä sitten tapahtuu kun magneettinen etelä- ja pohjoisnapa
vaihtavat paikkaansa! Tai tulevat välivuodet. Siihen taitaa kulua muutama tuhat
vuosi... :)

Antennihommiin käynee mikä tahansa kädessä pidettävä perus-GPS. Lisämausteilla
varustetun laitteen voi hankkia oman maun ja lompakon paksuuden mukaan.

73's
ARK

ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
the conditions set down in the Design Science