Re: [DX] Deklinaatio 2010

Aikoinaan kun selvittelin erantoa, en saanut yhtään selväkielistä vastausta
maantieteen ja -mittauksen ammattilaisilta. En myöskään PePa:n kouluttajalta.
Siis sellaisen jonka meikäläinen ei-teknisen koulutuksen saanut henkilö olisi
ymmärtänyt.

Lemmenjoella ainakin pohjoislangan asentamisessa deklinaatio oli iloisesti
unohdettu monen vuoden ajan: lanka vedettiin päättymään monena vuonna ns. suon
reunaan kun oikea paikka on n. 100 m lännempänä itärinteessä. Hyvin kuului
siitä huolimatta! :)

Deklinaatio ilmeisesti lisääntyy (lähes) asteen verran vuodessa.

73's,
ARK

megneettisesta häiriöstä. Tämä GIF-kuva kertoo hyvin deklinaation muutokset
historiasta tähän päivään:

mutta Siperian häiriöstä johtuen kompassi osoittaa itäpuolelle.

Tässä on

IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
modified under the conditions set down in the Design Science