Re: Ehdotuksia

This is a message from Ilkka Suni <ilkka.suni@xxxxxxxxxx>

Prezados Senhores:

Jottei lupaavasti (etteikö peräti terhakkaasti) kohonnut keskustelupiikki
laantuisi HEX-indeksin tavoin, jatkeskelen keiton hämmentelyä...

At 01:59 30.10.1998 +0200, Jarmo Havukunnas wrote:

Pitäisikö eri asemillekin
>saada eri kertoimet, joihin vaikuttavat aseman etäisyys QTH:sta, teho,
>taajuus, maanosa ja harvinaisuusaste? Vakavasti ottaen, tätä olen joskus
>ajatellut ja miettinytkin valmiiksi jonkinlaista laskukaavaa eri asemien
>paremmuusjärjestykseen saattamiseksi - en missään nimessä rankkia varten,
>vaan jos joskus innostuisi järjestämään todelliset DX-kuuntelun SM-kisat,
>jossa tiettynä aikoina kuunnellaan tiettyjä taajuusvälejä ja
>identifioiduista asemista saisi em. laskukaavan mukaisesti pisteitä.
>Kilpailijat nauhottaisivat ID:t ja lähettäisivät nauhat raadille
> [...]

OLEN SIKÄLI samaa mieltä JHU:n kanssa, että nykymuodossaan PM-kisat
painottuvat liikaa mm. hyvään musiikin tuntemukseen ja hyviin
musiikintuntijatuttaviin. Konventionaalinen PM-kisa on 50-80
-prosenttisesti puuduttavaa pakkokuuntelua ja -detaljien repimistä: en ole
koskaan lämmennyt kisassa mukana oleville ulkomaanpalveluasemille (jokin
RNZI esim. on ollut poikkeus), joiden kanssa puljaaminen on ajanhukkaa.
Yhtä hyvin ko. asemat voisi kisata siten, että osallistujille lähetetään
valmiit nauhoitukset - "poimikaa ne detaljit tuosta". Suuri syy siihen,
etten edes ole osallistunut kisaan muutamana viime vuonna, on juuri kisan
vaatima älytön ajankäyttö. Mestaruus voitaisiin aivan hyvin ratkoa
lyhyemmälläkin kisajaksolla (ja varsinkin vähemmällä jälkityöllä) ottamalla
mukaan vain hankalia asemia kononaismäärän ollessa nykyistä vähäisempi.

JHU:N NÄKEMYSTÄ (näin sen tulkitsen), ettei nykymuotoinen PM-kisa tuo
todellisia taitoja esille, en kuitenkaan allekirjoittaisi. Huolimatta
siitä, että maan parhaat kuuntelijat eivät viitsi kisaan osallistua, sen
helppoudenko takia? Riittävän monta kertaa pippaloon osallistuneena tiedän,
että kisan ns. ratkaisuasemat vaativat kuuntelijaa hyödyntämään (ainakin
lähes) koko kapasiteettinsa ja taitonsa. Esim. 49 mb:n asemaruuhkassa
täytyy kyllä tietää jotain kelien ja signaalien tulosuunnistakin kyetäkseen
ylipäätään poimimaan kuuluville oikean aseman. Vastaavasti esim 60 mb:n
aasialaistaajuudet kyllä vaativat taitoakin, sillä kisataajuudella on usein
äänessä pari-kolmekin asemaa samalta ilmansuunnalta. Vastaanottimen kyvyt,
niin PBT kuin notch, joutuvat koetukselle ja siten tietysti myös
kuuntelijan taito käyttää vastaanotintaan ja antenn/ejaan
-ikombinaatioitaan sekä tunnistaa asemat.

NYKYMUOTOISESSA kisassakaan laitteisto ja antennit eivät välttämättä ole
ratkaisijoita, sillä omat SM-mitskuni olen poiminut aina samalla vanhalla
Icomin räähkällä ja onnettomilla 20-30 metrin antenninysilläni.

JOKA TAPAUKSESSA kisasta voisi kehittää vähän toisenlaisen version: esim.
muutamat hankalat asemat vanhaan malliin ja toinen osio JHU:n esittämällä
tavalla. Uudistus voisi hyvinkin lisätä mielenkiintoa kisaa kohtaan.

AARRGGHHHHH... Tässähän alkaa jo kannanottojen ohella herätä uhkaavasti
vietti toosaa ja nauhapinoja kohtaankin. Jos hankkeeni osa-aikalisästä ensi
vuodeksi onnistuu, niin kyllä tässä vielä kuunnellaankin, persekeles.

KUUSI TUNTIA tuntia h-hetkeen, eihän tätä kestä Erkkikään... Saati sitten
Matti.

73 de IS

*    HAVE A NICE DAY, YET TODAY SUCKS. THEN AGAIN, SO WILL TOMORROW!!!    *
Ilkka Suni, journalist                     tel. home       : +358-5-4535033
Etelä-Saimaan Sanomalehti Oy               tel. office     : +358-5-4534531
PL3, FIN-53101 LAPPEENRANTA, FINLAND       mobile (GSM)    : +358-405-638480
                                           mobile (NMT)    : +358-49-252259
home address:
Tyrmisent. 4, FIN-54100 JOUTSENO, FINLAND  Email: ilkka.suni@xxxxxxxxxx