Re: Vastaanottimen tekniikka

This is a message from Ari Kilponen <ark@xxxxxxxxxxxx>

>Olen samaa mieltä.

No tämä tekniikkatieto pyyhkii reippaasti yli hilseen..

>Toisalta kun ollaan DX-kuuntelu-ryhmässä, niin ainakin 90
>prosenttisesti "asiakkaani" eli joiden laitteita olen rassannut
>ovat kiinnostuneita alueista MW ja tropiikkibandit lähes
>yksinomaan.
>Ylipäätään nimenomaan DX-kuuntelijoille ei ole
>juurikaan iloa SW-alueen yläpään hyvistä ominaisuuksista
>koska siellä ei ole mitään erityisiä harvinaisuuksia
>kuultavissa vaan ns. ulkomaanlähetysasemia liki 100
>prosenttisesti.

Näinhän se.

>Mitä mieltä muuten ollaan aiemmin esittämästäni
>MW-rx:n herkkyystarpeesta Lapin kuunteluoloissa ?

Kyllä sillä on oleellinen merkitys päiväkuuntelussa, jolloin
signaalit ovat heikkoja. Herkkyyteen kait - tekniikkaa huonosti
tuntevana - liittyy signaalin luettavuus kohinan alta. Tänä
päivänä kaikissa hyvissä liikennevastaanottimissa, joiksi luen
ainakin mallit NRD-525 ja 535 ja AOR 7030 (on muitakin, mutta nämä nyt
tulee ekaksi mieleen), herkkyys on riittävä. Lapin päiväkuuntelussa
käytetään lisäksi preselektoria ja/tai etuvahvistinta (esim. by RS ja
Wikander).

Toinen merkittävä tekijä on selektiivisyys ja niiden desibeliarvoja
en ikinä muista, mutta esim. 535:n omalla 2 kHz:n ja Muratan 2.2 - 2.4 kHz:n
suotimilla olen päässyt itseäni tyydyttävään selektiivisyyteen.

Vuosien saatossa olen havainnut, että oli vastaanottimen speksit
mitä tahansa, niin vasta käytännön kuunteluolosuhteissa Lapissa
selviää kunkin vastaanottimen ominaisuudet. Esimerkiksi minulla
on yhdestä Lowen mallista erittäin huonot kokemukset, niin Lapin
kuin Oulun tason kuuntelussa - en tiedä, oliko se huono yksilö vai
mitä..

73 ARK