Re: Vastaanottimen tekniikka

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>

At 22.23 19.2.1999 +0200, you wrote:

>No tämä tekniikkatieto pyyhkii reippaasti yli hilseen..

Samoin.

> [...]

>ainakin mallit NRD-525 ja 535 ja AOR 7030 (on muitakin, mutta nämä nyt
>tulee ekaksi mieleen), herkkyys on riittävä. Lapin päiväkuuntelussa
>käytetään lisäksi preselektoria ja/tai etuvahvistinta (esim. by RS ja
>Wikander).

>Vuosien saatossa olen havainnut, että oli vastaanottimen speksit
>mitä tahansa, niin vasta käytännön kuunteluolosuhteissa Lapissa
>selviää kunkin vastaanottimen ominaisuudet. Esimerkiksi minulla
>on yhdestä Lowen mallista erittäin huonot kokemukset, niin Lapin
>kuin Oulun tason kuuntelussa - en tiedä, oliko se huono yksilö vai

Erittäin samaa mieltä. Oma radiotekniikan kannalta mitätön mielipiteeni
perustuu yksinomaan siihen, mitä korvani saavat irti kuunneltavasta
(yleensä MW-)signaalista. Tekniikan asiantuntijat ovat usein
radioamatöörejä, joilla ei ole sellaista intressiä alle 1600 kHz:n
taajuuksien kuunteluun, kuin DX-kuuntelijoilla. Harvempi heistä on
tosisssaan kuunnellut MW:tä pitkillä langoilla. Eikä minusta
spesifikaatioiden perusteella pysty selvittämään täysin, miten tietyn
vastaanottimen tuottamasta signaalista saa selvää. Aiemmin listalla
käytetty käsite "erityisesti keski- ja lyhytaalloilla" on mielestäni turhan
laaja. Ja keskiaaltojen merkitys vain kasvaa DX-kuuntelussa, kun lyhyillä
asemavalikoima pienenee kuin pyy... Eikä siinä tarvitse lähteä Lappiin
todetakseen herkkyyden (ja dynamiikan) merkitystä, kyllä sillä on
merkitystä keskiaaltokuuntelussa etelämpänäkin ja jopa yöllä. Itse asiassa
etelämpänä se dynamiikan taso vasta selviääkin, kun kuuntelee
häiriökeleillä kilometrin langalla. AOR:ssäkään se ei aina riitä...

Minulla on ollut kaksi Lowea, HF225 ja HF250. Ongelma niissä oli, että ne
eivät soveltuneet ollenkaan SSB-kuunteluun. Kyllähän ne Trioon verrattuna
suht' herkkiä oli, mutta signaalin luettavuus oli aivan onneton. AR 7030:n
myötä pystyin vasta siirtymään täysin SSB-kuunteluun. Ei minusta AOR (eikä
edes NRD) ole kovin kaksisia vehkeitä AM:llä kuunnellessa. Taitaa Trio olla
parempi, vai uskaltaako tällaista enää edes kirjoittaa ...

Onko se tuntemus muuten faktaa, että SSB:n ja AM:n välillä vaihdellessa
tuntuu, kuin SSB:llä esim. AOR:ssä menettää jotain kuunneltavan signaalin
voimakkuudesta? Joskus SSB:llä kuuluvuustason alapuolella oleva signaali
saattaa AM:llä kuulua, muttei siitä toisaalta kyllä AM:lläkään ota mitään
selvää.

73, Mauno