Re: [DX]: Re: antenneista ym.

This is a message from Ilkka Suni <ilkka.suni@xxxxxxxxxx>

At 18:13 30.1.2000, Mauno Ritola wrote:
>Millainen se on? Onko kyseessä sama antenni, josta amerikkalaiset käyttävät
>termiä EWE?

Muistaakseni IJL oli kokeillut paketoida yhden (vaiko peräti kahden) aallon
mittaisen pitkälangan kierittämällä sen pahviputken tai jonkin vastaavan
läpileikkausprofiilin omaavan tukirakenteen ympärille parin-kolmenkymmenen
metrin mittaiseksi pötkyläksi (siis vastaavalla tavalla kuin piuha
levitettäisiin kelalta "haitariksi"). Kokeilusta oli Ilpon artikkeli RM:ssa
eli silloisessa DX-Kuuntelijassa, kai joskus 90-luvun alkupuolella. Ja jos
nyt en aivan väärin muista, kyseinen mini-"beverage" olisi jopa toiminut
aivan hyvin. Sitä en muista, käyttikö Ilpo antennissaan sovitusta,
päätevastusta tms.

Antennikokeiluihin liittyen rakensin itse joskus kymmenisen vuotta sitten
Werhossa kehutun  ns. taittotipolin eli T2FD-antennin 60 mb:lle. Ei
toiminut juuri lainkaan: tosin vika saattoi olla balun-sovittimessa tai
siinä, että antenni oli aivan liian matalalla. Aloin myös rakentaa
kurillani MW:lle kyhäelmää, jossa kulki 1/5 aallon mittaisia, eli noin 45
metrin mittaisia piuhoja rinnakkain kymmenen - kahden aallonpituuden verran
lankoja, jotka olisi liitetty yhteiseen syöttöpisteeseen. Kokeilu jäi
prototyypin asteelle, koska ryhdyin epäilemään 1) voisiko kyseinen laitos
edes toimia, 2) mikä sen suuntakuvio olisi, 3) miten kaukana toisistaan
lankojen olisi sijaittava, jotteivät ne muodostaisi pelkkää induktiivista,
ympärisäteilevää mattoa, 4) mikä sen kapasitanssi olisi eli pitäisikö
käyttää sovitusta jne... Niin pitkälle tein sen, että sain rimojen avulla
varsin siistin ja mutkittelemattoman lankamaton masaan, mutta jäi
syyssateissa ja pimeässä nostamatta taivaalle. Kannattaisikohan joskus
viedä kyhäelmä loppuun asti...?

Olen viimeisen viikon aikana viritellyt Joutsenossa noita kattoremontin
takia päreiksi menneitä "takakeilojani" takaisin taivaalle. Vielä kun
ottaisin sen iso askelen; kasaisin "rigini" ja vääntäytyisin sen ääreen,
niin tässähän voisi ryhtyä kuuntelemaan... *näkisinpä vain, ja kuulisinpa
kolinankin* :-)

73 de IS

Ilkka Suni, journalist    Etelä-Saimaan Sanomalehti Oy
OFFICE ADDR: 	PL 3, FIN-53501 Lappeenranta
HOME ADDR:   	Tyrmisentie 4, FIN-54100 Joutseno
TEL. OFFICE: 	+358 5 4534531	+ 358 405 638480
TEL. HOME:     	+358 5 4535033	+ 358 503 403261
FAX:                        	+358 5 4516936
INTERNET/E-MAIL:	ilkka.suni@xxxxxxxxxx