Re: [DX]: Re: antenneista ym.

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>

At 14.46 1.2.2000 +0200, IS wrote:

>Muistaakseni IJL oli kokeillut paketoida yhden (vaiko peräti kahden) aallon
>mittaisen pitkälangan kierittämällä sen pahviputken tai jonkin vastaavan
>läpileikkausprofiilin omaavan tukirakenteen ympärille parin-kolmenkymmenen
>metrin mittaiseksi pötkyläksi (siis vastaavalla tavalla kuin piuha
>levitettäisiin kelalta "haitariksi"). Kokeilusta oli Ilpon artikkeli RM:ssa

Onko vertailutuloksia aitoon Beverageen kellään? Se EWE rakennetaan
suunnilleen niin, että ensin koksi, maadoitus & induktiiivinen kytkentä.
Sitten 10 m suoraan ylös, sitten 50 m vaakatasossa ja sitten 10 m alas.
Loppu kuten Beveragessa päätevastuksen ollessa jotain 1 kOhm. Pitäisi ottaa
vastaan signaaleja parhaiten langan suunnasta kuten Beveragenkin. Eikö
kukaan ole kokeillut? Patrick Martin Oregonissa on tyytyväinen tällaisiin
ja onhan hänellä sentään yli 2500 MW-QSLää.

> [...]
>lankoja, jotka olisi liitetty yhteiseen syöttöpisteeseen. Kokeilu jäi
>prototyypin asteelle, koska ryhdyin epäilemään 1) voisiko kyseinen laitos
>edes toimia, 2) mikä sen suuntakuvio olisi, 3) miten kaukana toisistaan
>lankojen olisi sijaittava, jotteivät ne muodostaisi pelkkää induktiivista,
>ympärisäteilevää mattoa, 4) mikä sen kapasitanssi olisi eli pitäisikö
>käyttää sovitusta jne... Niin pitkälle tein sen, että sain rimojen avulla
>varsin siistin ja mutkittelemattoman lankamaton kasaan, mutta jäi
>syyssateissa ja pimeässä nostamatta taivaalle. Kannattaisikohan joskus

Mistä tällaisen hoksasit? Kunhan itse jaksaisi kokeilla 400 m:n
parilanka-Beveragea (siis langat 0,5-1 m erillään) ...

73, Mauno