[DX]: antennit ja vaiheistus

This is a message from "Martti Karimies" <martti.karimies@xxxxxxxxxxxxxx>

Tervehdys toverit,

siellä näköjään käydään vilkasta keskustelua tilanpuutteesta kärsivien antenniratkaisuista. Itselläni ei nyt niin huono tilanne ole, mutta lyhyiden beveragien pituudet jäävät silti tuohon 200 metriin ja takakeilojen 80-100 metriin. Olen joutunut vetämään beveragini suoraan pellon pinnalle ja turvallisuussyistä niin lähelle maan pintaa kuin mahdollista. Talvella ne hautautuvat lumihankeen ja ovat siis täysin näkymättömissä. Takakeilat ovat koksisyöttöiset ja releohjatut. Näillä on pärjätty ja pienin suuntamuutoksin pystytty luomaan aika hyvin toimiva farmi. Pienenä lisäyksenä beverageissa olen käyttänyt 250 mhyn kelaa vastuksen jälkeen, väittäisin sen parantavan lankojen  takakeilaa, mutta testaan asian vielä tositarkoituksella  Livolla ensi syksynä.

Nyt kuitenkin olen kiinnostunut vaiheistamisesta ja luettuani netistä hakemiani aika positiivisia testituloksia modifioidusta MFJ 1026:sta tilasin sen viikko sitten. Laite on paranneltu versio PÄ:n lähes parikymmentä vuotta sitten esittelemästä  XY-phasingistä, jollaisen itsekin omistin, sekä käytöltään yksinkertaisempi. Valmistajan käyttöohjeissa ja käyttötestien tuloksina on esitetty muutamia toimivia antennikombinaatioita joissa voisi käyttää lyhyitäkin lankoja. Itse ajattelin käyttää laitetta vaiheistamaan  illansuun ja yönseudun eurot pois joiltakin 9 -taajuuksilta ja saada lisäpotkua aasialaisten metsästystä varten. Lisätietoja kannattaa kaivaa mm. Mark Connellyn testituloksista ja valmistajan käyttöohjeista. Laite on tulossa tällä tai ensi viikolla ja testaituani sitä ajattelin kirjoittaa käyttökokemuksistani.

MKA