Vs: Re: [DX]: takakeilan mitoitus?

This is a message from "Tarmo Kontro" <Tarmo.Kontro@xxxxxxxx>

This is a message from "=?ISO-8859-1?Q?Jyrki_Hyt=F6nen?=" <jyrki.hytonen@xxxxxxxx>

IS Wrote:
>Takakeilailua harrastaneet: mikä mahtaisi olla optimaalinen
>mitoitus takakeilalle? Jotenkin mieleeni on jäänyt, että tuollainen
>70-100 olisi jotakuinkin käypä mitta. Mutta kannattaako vetää yli
>100-metristä, eli onko

JHY:

Takakeilan optimaalinen pituus kiinnostaa minuakin.  Mökillä kun
on järvi juuri siinä oikeassa antennisuunnassa.  Onko mitään
hyötyä vai enemmänkin haittaa käyttää 200-300 m:n tai jopa
pitempiä takakeiloja.  Tilaa minulla olisi - takakeiloille.  Entäpä
koaksiaalisyöttö sähköttämissä oloissa.  Kannattaako tehdä?
Terv.  JHy

Paras takakeila itselläni oli Espoossa koksisyötöllä (50m) oleva n 60 metrin lanka
(suunta about itä) joka nousi rakentamattoman vanhan tontin (hylättyyn) lipputankoon lopussa ja sitä vinosti (ei kohtisuoraan) alas n. 15 m. Ja kokeilut muuallakin vahvistavat ettei takakeiloja kannata pidentää liikaa. Sen sijaan jo 200 m hyvin suunnattuna (vrt esim JMn minibeverget) ja mieluiten maadoitettuna oikeaan suuntaan workkivat jo hyvin.

Koksisyöttöjen koemuksia muilta olisi mielenkiintoista kuulla - useinhan esim sähköttömissä oloissa ei ole sitä paikallista häiriökuormaa, jota koksit (jo 10 metrin syötöt) merkittävästi pienentävät.

73s tk