Re: Vs: [DX]: RM-lokeista

This is a message from Jouni Keskinen <jk54415@xxxxxx>

> Lupaan että EU-BS-IB-PI-palstoille lokaukset kelpaavat jatkossakin muillakin tavoilla.
> Ainakaan vielä ei ole tullut työlääksi naputella saapuneita lokauksia käsin ohjelmaan.
> Mutta nämä palstathan ovat melko lyhyitä, joten ymmärrän että työläämmillä
> palstoilla halutaan lokit lokiohjelmalla tehtyinä.
>
> On totta että ohjelma on kankea. Ainakin itse kaipaisin Windowsin Cut&Paste-
> toimintoa, jolloin sähköpostiviestinä tulevat lokaukset voisi siirtää helposti lokiin.
> Jäisi viestin printtaus pois ja käsinkirjoitusvaihe helpottuisi huomattavasti. Mutta silti
> [...]

Kantoaallon lokeissa yritimme loki-ohjelman käyttöönottoa pari vuotta
sitten, mutta kun koko ajan lokauksia saatiin myös muissa formaateissa,
hylkäsin loki-ohjelman pian kokonaan. Tällä hetkellä otan Kantoaallon
lokaukset vastaan paljon mieluummin Word-, WP- tai ascii-, kuin
loki-ohjelman epästandardimuodossa.

Esimerkiksi Word tai WP voittaa loki-ohjelman kokoelmalokien teossa
kevyesti. Copylla ja pastella vain laittaa lokaukset peräkkäin
ja sitten sortilla taajuusjärjestykseen. Kantoaallon tapauksessa
lopullinen taitto tapahtuu Pagemakerillä, joka sekin tukee paremmin
tekstinkäsittelyohjelmilla tehtyä tekstiä kuin loki-ohjelman omituisia
ascii-tiedostoja. Loki-ohjelman edut tulevat esiin lähinnä silloin
kun alkaa tyhjästä kirjoittaa lapinpediksen pitkää jenkkilokia.

Itse asiassa Kantoaallon lokeja ei ole Radiomaailmaan enää erikseen
lähetetty vähään aikaan, koska a) monet lokaajat lähettävät lokinsa
itse Clusiveen ja RM:ään, josta syntyi välillä päällekkäisyyksiä ja
b) koska RM:n toivomuksen mukaan pidemmät lokit pitäisi lähettää
loki-ohjelman formaatissa.

Jouni (JKZ) Keskinen
Pirkkala