Re: [DX]: Pistelaskennasta

This is a message from Ilkka Suni <ilkka.suni@xxxxxxxxxx>

SEURAAVASSA kirjoittamani ei ole tarkoitettu vastalauseeksi, teilaukseksi
eikä kritiikiksikään JHU:n suorittamaa keskustelunavausta kohtaan.
Pohdiskelenpahan vain pistelaskujärjestelmän mielekkyyttä ja koko
harrasteen perimmäisiä olemuksia - pistelaskujärjestelmän olemassaolo tai
lakkauttaminen kun ovat monipiippuisia asioita.

>JHU:
>1) Asemien kuuntelu monien osalta muuttuisi vain todella kiinnostavien
>asemien etsimiseen ja raportoimiseen; ns. "pakkopulla"-raportit pisteiden
>himossa jäisivät kokonaan lähettämättä...

MONET uskoakseni jo nytkin raportoivat vain joitakin tietyistä syistä
kiinnostavia asemia tai maanosia, eivät niinkään armottomassa
pistejahtimielessä. Totean minä, jolla esim. ei ole kuin runsaat 150
verifioitua maata, koska en koskaan ole ollut täysiverinen rankkisoturi,
vaan olen raportoinut vain niitä asemia, joita kohtaan tunnen jostain
oikukkaasta syystä mielenkiintoa. Ja joka en ole viimeisiin viiteen vuoteen
lähettänyt raportin raporttia, koska eivät ne pointsit ole niin tärkeitä,
vaan kuunteleminen... No, okei: vastaukset ovat tietysti tärkeitä - eivät
pisteiden vaan fiiliksen ja harrastemotivaation säilymisen takia.

>JHU:
>2) Pakonomainen tarve saada joka Lapin reissulta vähintään 150-200
>raporttia, jottei jäisi kavereista rankissa jälkeen...

HMMM... Ei kai tuo nyt sentään voi olla sen paremmin Lapin- kuin muunkaan
peditionin perimmäisiä vaikuttimia? Toisaalta, kai jokainen yrittää ottaa
peditsusta - varsinkin Lapin-reissusta - kuuntelu- ja
vastaustuloksellisesti mahdollisimman paljon irti mm. senkin takia, että
kuuntelija ei välttämättä kuule kyseisiä asemia uudestaan, muualla tai
missään enää koskaan ja senkin takia, että tulee aika korkea hinta/rapo ja
kusilli, jos viivähtää pari viikkoa Lapissa ja rustaa reissun tuloksena
tusinan raportteja.

>JHU:
> Kilpailumme painottuvat QSL-määrien mittaamiseen.
>Valitettavasti aloittelevia kuuntelijoita nämä kilpailut kohtelevat kovin
>kylmästi. Maanosapalstoilla kymmenen parhaan joukkoon pääseminen vaatii
>nykyään kymmenien vuosien työtä...

KUTEN JHU:kin totesi, QSL-kilpailuissahan aloittelijat voivat menestyä
siinä kuin muutkin. Ja jokainen aloittelija ymmärtänee, että
maanosakohtaisilla palstoilla tai rankissa kärkisijoilla olevat ovat
tehneet harrasteen eteen pitkän työrupeaman, joten topteneissä sun muissa
oleville kaiketi suodaan ilman mitään katkeruutta nuo kärkitilat.

ALOITTELIJAT ovat pääasiassa kouluikäistä porukkaa, jolle kilpailussa
pärjääminen on vielä tärkeä asia. Ja monelle aloittelijalle on
mielenkiinnon säilymiseksi varmasti tärkeää, että pointseja karttuu... iän
karttuessa ja harrastajan sisäistettyä harrasteensa syvimmän olemuksen
mielenkiinto varmasti säilyy jo muistakin syistä. Mielestäni olisikin
oleellista järjestää "kilpailumalleja", jotka antavat mahdollisuuden
menestyä ja motivoivat aloittelijoita, kuten junior-rankki. Aloittelijat
haluavat nimenomaan pärjätä toisten aloittelijoiden silmissä: eivät he
maanosapalstojen tai rankkien kärkeä taida hamuta...

KOKO pistelaskujärjestelmäähän voisi muuttaa siten, että aloittelevien
kuuntelijoiden olisi helpompi nousta "sen tärkeän" 200. tai 100. sijan
paremmalle puolelle. Laskentakertoimia voidaan muokkailla monin tavoin:
esim. 2. tai 3. kuunteluvuoteensa saakka kuuntelija saa kusilleistaan
pointseja korotetulla kertoimella. Tai vaikkapa viidenteen vuoteen saakka
saa korotetulla kertoimella, minkä jälkeen kerroin nollataan kaikkien, jo
aiemminkin vastanneiden asemien osalta. Tai kertoimella, joka pudottaa
pistekerrointa/jokainen kuunteluvuosi:  1. kuunteluvuoden kusilli antaa 1
pisteen, 2. kuunteluvuoden 0,5 pistettä, kolmannen kuunteluvuoden 0,33...
Tämähän muuten olisikin sellainen laskentakerroin, joka karistaisi
veteraanien keskuudessa epätervettä pistejahtia: mitäpä sitä näkemään
hillitöntä vaivaa jonkin hikisen idin perästä, jos ei kusillista saa kuin
0,07 pistettä....  Tai niin, että erikoisolosuhteissa, kuten peditionilla,
kuullusta asemasta saa pienemmät pisteet. Vaki-QTH:ssaan kuunteleviahan
nykyinen pistelaskujärjestelmä epäsuosii tasapuolisesti, koska jokin kolkka
maasta on aina johonkin maanosaan tai maahan nähden epäedullisemmassa
asemassa kuin muut - eikä esimerkiksi Lapissa asuvien ole kovin helppo
kartuttaa esimerkiksi FM-pistesaldoaan, vaikka jenkkisaldo nouseekin
helposti.

>JHU:
>Niinpä myös tämä kova
>kilpailu tuo muassaan myös paljon epätoivottuja lieveilmiöitä, esim.
>suurenevan riskin ns. ylilyönneistä, jotka ilmenevät ylioptimistisuuksina ja
>pakonomaisena tarpeena raportoida tietty määrä asemia vaikka minkälaisesta
>rutinoista, ettei vaan jää kavereista jälkeen palstoilla...

ONPAHAN noita ylioptimistisia huteja karttunut omalle tilillenikin, mutta
en minä ainakaan ole koskaan vääntänyt rapoja silmät kiiluen vain sen
takia, etten jäisi kavereista jälkeen palstoilla. Eihän se voi olla
kenellekään liian merkittävä kannustin ja kiihoke... eihän?

>koska kenenkään ei enää
>rankissa pärjätäkseen tarvitsisi raportoida asemia, jotka eivät häntä
>kiinnosta...

JOKAISEN tulisi tuollaiseen tilanteeseen jouduttuaan miettiä kyllä
vakavasti, miksi harrastaa DX-kuuntelua... Esimerkiksi maaliinammunta on
paljon vaivattomampi ja tuloksiltaan yksiselitteisemmin tuomaroitava sekä
tulkittava laji, jossa on helppo näyttää muille, kuka on paras ;-)

>Vastakommentteja kaipaisin siltä osin, että mitä haittaa pistelaskun
>lopettamisesta olisi? Itselleni ei ole vielä tullut mieleen muita kuin hyviä
>puolia..."

HMMM... Se haittapuoli voi olla, että kuuntelumotivaatio yleisesti kärsii,
koska pistelaskenta pitää yllä kilpailuviettiä, joka osaltaan (huom: se ei
saa yksistään olla voimanlähde) ylläpitää monien yksittäisten
kuuntelijoiden kuuntelumotivaatiota ja sitä kautta koko harrastetta
hengissä. DX-kuuntelu kun on siinä jamassa, ettei harrasteyhteisöllä ole
oikein varaa antaa yhdenkään kuuntelijan motivaation hiipua... Harrasteen
kuoleutumista ei ole syytä nopeuttaa. Pistelaskujärjestelmä on ollut
käytössä kaiketi koko suomalaisen  järjestäytyneen DX-historian ajan, ja
sen poistaminen jotenkin... väljähdyttäisi (?) touhua.

KETÄÄNHÄN ei pakoteta ilmoittamaan vastauksiaan QSL-palstoille ja rankkiin.
Jokaisella on täysi vapaus valita, mitä puolia harrasteessaan arvostaa. Jos
korostaa kilpailumentaliteettia ja pistesijoituksia, on asia pelkästään
omien korvien välissä - siihen ei todellakaan kukaan käske tai pakota.
Okei: minulla on peili, ja olen ilmoittanut kusillejani sekä pointsejani
palstoille ;-) Mielestäni pitelaskentaan ja harrastamiseen tulisi kuitenkin
suhtautua siten, että oleellista on nimenomaan kuuntelun sekä verifiointien
ilo - niitä pointseja nyt sitten karttuu siinä sivutuotteena.

MIELESTÄNI nauha- ja tehorankkien saama vähäinen suosio ehkä kertoo jotain
myönteistä harrasteyhteisöstä: valtaosa kuuntelijoista ei harrasta tätä
touhua nykyiselläänkään niin verissä päin tai pistemielessä. Samasta
asiasta ehkä kielii sekin, että monet veteraanit ilmoittelevat varsin
laiskasti pisteitään rankkiin ja QSL-palstoille, vaikka kuuntelevatkin
jatkuvasti enemmän tai vähemmän aktiivisesti.

VAIKUTTAISIKO pistelaskujärjestelmän lakkauttaminen sitten raporttien
tasoon? Ei välttämättä, koska verifiointien kerääminen on varsin olennainen
osa harrastetta, ja suuri osa kuuntelijoista varmasti haluaa kerätä lisää
uusia verifiointeja - sai niistä pointseja tai ei. Meissä jokaisessa
asustaa se pieni antennipäinen mullikka, joka vähintään sisäisen
kilvoittelun nimissä kerää kusilleja. Joten niitä heikkotasoisia raportteja
lähtee uskoakseni matkaan, vaikka pistelaskujärjestelmä lakkautettaisiinkin.

73 de IS

Ilkka Suni, journalist    Etelä-Saimaan Sanomalehti Oy
OFFICE ADDR: 	PL 3, FIN-53501 Lappeenranta
HOME ADDR:   	Tyrmisentie 4, FIN-54100 Joutseno
TEL. OFFICE: 	+358 5 4534531	+ 358 405 638480
TEL. HOME:     	+358 5 4535033	+ 358 503 403261
FAX:                        	+358 5 4516936
INTERNET/E-MAIL:	ilkka.suni@xxxxxxxxxx