Re: [DX]: Lokeista + muustakin

This is a message from Per-Ole Stenman <per-ole.stenman@xxxxxxxx>

Terve, sain kuulla tästä suomenkielisestä listasta ja päätin liittyä heti.
Saa nyt nähda kuinka kauan jaksan vielä ottaa vastaan HCDX-aineistoa,
siellä on niin paljon erityisesti lyhytaaltomietintöjä ettei jaksa oikein
muuta kun poistaa ne ilmoitukset heti. Toisaalta sieltä löytyy eittämättä
myös kultajyviä niinkuin esim. Karelin Radio Prizren-1377 ja 1584 AM-asemat
jotka kuulin kiitos siitä listasta. Eli tällä hetkellä aika menee listojen
selailemiseen, eikä niin paljon DX-lehtien lukemiseen.
Minun mielestäni taas ka-tilostojen pitäisi sisältää nämä LEM-lokit. Onhan
se aika helppo tunnistaa aseman ainutlaatuisuus mikäli ainoastaan
LEM-peditionilla kuunneltu. Yleensä jos on kuunneltu useammin kuin 5 kertaa
(pedionia) Lapissa niin ainakin mahdollisuudet kuulla aseman Pohjanmaalla
on erinomaista, vaikkakin vaikea. (poislukien ehkä monet japsit ja
oseania). Iberiasta olen kuunnellut paljon enemmän asemia pohjanmaalla kuin
Lapissa. Lapissa taitaa ikävästi luoteisosaa olla liian dominanttina usein.
COPE Orense-1143 taitaa olla ainoa asema mitä en ole kuullut Purmossa, ja
pari RNE1-alueasemaa. Olen käynyt 5 kertaa Lapissa nyt ja mielestäni into
kotikuunteluun ei ole vielä laantunut, päinvastoin uusia ulottuvuuksia on
löydetty. Etelässä on mahdollista kuunnella Karibia ja Kolumbia siihen
tahtiin mikä voi jo olla vaikea Lapissa ellei pistekelejä yllytä, vai mikä
JPR. Sen verran hohtoa on enemmän kuunnella aseman kotinurkilla että pidän
omissa tiedostoissani tilastoa siitä, mutten lähde uudestaan raportoimaan
asemaa mikäli vastaus jo on mapissa. Näin nettisivulta että Bo Olofssonilla
Ruotsissa ilmeisesti on samanlaisen järjestelmän pyörimässä.
73s POS

<jyrki.hytonen@xxxxxxxx>