Re: [DX]: PääsiäislomakuulumisiaVtaXNpYQ ==

Re: [DX]: PääsiäislomakuulumisiaVtaXNpYQ ==

This is a message from Mauno Ritola <ritola@xxxxxxxxxx>

At 18.45 26.4.2000 +0300, you wrote:
>* 846:tta on tullut kytisteltyä iltaisin, mutta VOK Kisumua ei ole vielä
raportoimaan >päässyt, vaikka kuulunut onkin - tarvitsisi varmaan
'huonommat kelit' kuuluakseen.

	Olisiko inaktiivinen, kun ei ollut Mahendran listallakaan?

>* 1332:n RAI on myöskin ollut hiljaa, mutta tänä aamuna kuulin siinä kyllä
italiaa, >tosin aika vaisulla voimalla. Olisikohan aloittanut uudelleen
käsijarru päällä?

	Ilmeisesti hiljaa olikin vain Rooman (Santa Palomban) lähetin ja muut
toimivat normaalisti. Palasivat pahukset jo ääneen ilmeisesti torstaina.

>* LSB 15820:lla kuuluu varsinkin iltaisin argentiinoja, lähinnä Radio
Rivadavia. >Mikähän mahtaa olla SDXL:n pistepolitiikka näitten feeder
-lähetysten suhteen?

	Eikös se ollut yksi piste riippumatta montako eri ohjelmaa kuulee, kun
tulevat ilmeisesti samasta QTH:sta.

>24 h. 4947-4946 välillä driftaa AIR -asema, jonka IDin olen tulkinnut AIR
>Gorakhpuriksi. Omituista tässä on se, että intialaiset eivät yleensä ole
splitillä eivätkä >varsinkaan driftaa. Asema lopettaa 1700, jolloin voitte
itse kuunnella, mitä se IDaa.

	Otin sen työn alle, kun pääsin Kiteen kuuntelumökilleni pariksi yöksi
(olen samoin lomalla nyt). Joo, AIR se oli eikä Pakistan, kuten Mahendra
Vaghjee väitti. Ohjelma oli torstaina 1515-1545 //3945 AIR Gorakhpur. 3945
lopettaa vain 1545 ilman paikallisidiä, joten kuuntelin sitten 4947,2:ta.
Idi kuulosti Gorakhpurilta, nauha on vielä kuuntelematta. Perjantaina se
oli ryöminyt jo lähemmäs 4949:ä ja oli selvästi heikompi. AIR Srinagar oli
tasan 4950:llä.

	Muuten mökkikuuntelusta sen verran, että kyllä häiriöttömissä olosuhteissa
tulokset ovat selvästi parempia. Nykyinen koti-QTHkin on hyvä, mutta
taajama on aina taajama, vaikka sen laidalla ollaankin. Mökiltä on matkaa
lähimpään sähkölinjaan ja taloon kilometri ja häiriötaso on hyvin matala.
Mutta tietysti vielä matalampikin voisi olla. Se on kuten Stefan Wikander
sanoo, että etäisyyttä pitää olla 3 km lähimpään sähkölinjaan, silloin voi
puhua häiriöttömistä olosuhteista. Langat olen vetänyt yksinkertaisesti
suoraan mökistä ilman mitään koksisyöttöä ja mielestäni toimivat hyvin.
Maadoitusta täytyy vielä parantaa; täysin ilman maadoitusta huomasin, että
signaali parantui, kun kosketti radion runkoon. Akkuna olen käyttänyt
tavallista 150 mk maksavaa auton akkua, siitä virtaa riittää AOR:ään ja
halogeenivaloon kymmeniksi tunneiksi. Eikä 12 V:n jännite ole aiheuttanut
mitään toimintaongelmia AOR:ssä, vaikka sillä manuaali pelotteleekin (ainut
on, että taajuudet yli 30 MHz pimenevät, mutta sielläpä ei paljon asemia ole).
	Ennen kuin mökki valmistui, kuuntelin myös muutaman yön autossa. Virta
AOR:ään tupakansytyttimestä ja antennit (kaksi 300 m:n lankaa) sisään
ikkunasta. Tällä tavalla kuulin muutaman x-band-jenkin. Jos haluaa
häiriöttömiä olosuhteita, tätäkin voin suositella, mikäli vastaanotin on
kojetaulun päälle sopiva ja löytää sopivan rauhallisen paikan. Ennen
kaikkea perheelliselle nopea peditionratkaisu!

73 ja vappua,

Mauno