[DX] Onko virus saastuttanut koneeni vai ei?

[DX] Onko virus saastuttanut koneeni vai ei?

Hei,
	Vaikka kyseessä onkin HCDX:llä tapahtunut asia, kävisin keskustelun näin
aluksi ainakin mieluummin täällä. Kyseessä on WGTG:n viestin mukana ollut
KAK.WORM.A-virus. Itse ehdin avata liitetiedoston kotikoneellani
TARKISTETTUANI SEN KUITENKIN ENSIN F-SECUREN ANTI-VIRUS
4.08.2140-versiolla. EI VIRUSVAROITUSTA, VAIKKA SAEN PITÄISI TUNTEA
KYSEINEN TAUTI!!!

	Avattaessa liitetierdostoa se toimi, niin kuin viruskuvauksen mukaan
pitikin. TS. esiin tuli kysely Scvripts are usually safe. Do you want to
allow scripts to run. JA MINÄ VASTASIN KYLLÄ, vaikka jos olisin tiennyt
viruksen toiminnasta minun olisi pitänyt vastata kylmästi EI.

	Tämän jälkeen alkoi virusvaroituksia tulla HCDX:n kautta ja minä
huolestuin todella. Kumma kyllä en löydä etsimälläkään viruksen .kak .hta
ja .htm-tiedostoja (henkilökohtainen etsintä ja etsi-toiminnan avulla)!
	Virus on kuitenkin todellinen, siitä todistuksena lienee, että työpaikan
tehokas palvelin ja sen viruspuhdistus oli poistanut viestin jo matkalla,
eikä se koskaan saapunut työkoneelle saakka.

	Nyt kaipaisin ohjeita ja neuvoja kaikilta, jotka asiasta enemmän
ymmärtävät. Ja Risto Kotalammilta erityisesti!

	Keskustelun ja vastaamisen arvoinen kysymys on mielestäni myös tässä.
Risto kertoi, että vaikka virus on kulkenut hänen kauttansa
(henkilökohtaisesti vielä), ei hänen systeeminsä ole saastunut. Ymmärrän
tämän hyvin, eri sähköpostijärjestelmästä johtuen, mutta TÄRKEÄ KYSYMYS ON
TÄMÄ:
USKOISIN, ETTÄ USEIMMILLA ON KÄYTÖSSÄÄN WIN 95/98 JA MS OUTLOOK! EIKÖ
TÄLLÖIN PALVELUN TARJOAJALLA PITÄISI OLLA TEHOKKAAT VIRUSVAROITTIMET, JOTTA
VIRUSTA EI LEVITETÄ USEIN SUOJAAMATTOMAMPIIN KOTIKONEISIIN JA
AVUTTOMAMMILLE KÄYTTÄJILLE, KUTEN MINUN TAPAUKSESSANI??? Alkaa pelottaa
uskaltaako kyseisiä palveluja käyttää, jos palvelun tarjoajalle riittää,
että omat systeemit eivät ole saastuneet.

Ihmetellen,

Alpo Heinonen