Vs: [DX] Onko virus saastuttanut koneeni vai ei?

Vs: [DX] Onko virus saastuttanut koneeni vai ei?

Ari Kilposen viestin innoittamana...)

> Tässäpä villakoiran ydin:  miksi pitää käyttää MS Outlookia tai
> Outlook Expressiä, jonka turvallisuus liitetiedostojen suhteen
> on olematon. Suosittelen Eudoraa, jota minäkin käytän! Risto
> taitaa käyttää e-mailia unix-ympäristössä, jossa viruksia ei
> pahemmin liene, jokunen mato kait edelleenkin.

Syy, miksi minä ja muutamat(!!) muutkin käyttävät MS Outlookia johtuu
ainakin kohdallani siitä, että kyseistä ohjelmaa tarjotaan massiivisimmin
koneiden ja MS-ohjelmistojen mukana. Eipä ole Eudora-kauppiaita kohdalle
osunut? Se, että onko Eudoraa esimerkiksi jossakin helposti imuroitavissa
en tiedä, koska nykyinen tietokoneohjelmisto on minulle tällä hetkellä
täysin riittävä. (Ohjelmia on melko massiivisesti (uusi suosikkisanani
näemmä!?) käytössä). Joten näissä ympäristöissä pyörivillä ja toimivilla
viruksilla on hienot leviämismahdollisuudet, valitettavasti.

> Laiha lohtu, että Kak.Worm.A -virus on muistaakseni sangen
> harmiton, ja siihen on törmännyt täällä firmassa usein kun on
> asiakkaiden koneita tarkastanut. Mutta kiusallisen tehokkaasti
> leviävä!

Muuten, en ole lainkaan varma onko virus saastuttanut lopultakaaan
konettani. Sille tunnusomaisia tiedostoja ei mielestäni löydy ja toisaalta
kuukaudenvaihteeseen ajoittuvia vi´rustoimintoja ei kokeiluissa esiintynyt.
Ja Anti-virus-ohjelman pitäisi F-securen mukaan tosuiaan tunnistaa kyseinen
pöpö. Koneeni on aika uusi toukokuun lopussa hankittu, joten uskoisin, että
MS-Outlookiin tehdyt parannukset on jo valmiiksi asetettu koneeseeni. Joten
tämä parku on toivottavasti tältä osin aiheetonta.

> Kieltämättä Internet-palveluntarjoajilla voisi olla virusfiltterit
> sähköpostia varten, mutta se on jo kokonaan toinen ja toisen
> kokoluokan juttu: ohjelman pitäisi pystyä läpikäymään
> kymmeniä/satoja tuhansia toinen toistaan erilaisempia viestejä
> päivittäin?!

Meillä MTT:ssä (Maatalouden tutkimuskeskus) on käytössä tehokkaat
virusvalvonnat palvelimella, joitka näyttävät pysäyttävän virusviestit
ennen koneille pääsyä. Millaiset ne sitten ovat ??? Meillä on palveluksessa
lähes 1000 henkilöä Suomerssa, joten postia kulkenee kohtuullinen määrä!

> Nähdään kesiksessä!

KESIKSESSÄ NÄHDÄÄN

Alpo Heinonen