Re: [DX] K9AY-antennista

> On joo ja MTM:llä myös. Onko muita? Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan
> muiden kommentteja, koska en pidä sitä ihan niin ihmeantennina kuin

En ole kuullut muista, paitsi että PÄ ilmeisesti teki itse jonkinlaisen
vastaavan, ja esitteli sitä RM:n sivuilla muistaakseni viime talvena.

> Ei. Voi ajatella, että vastaanottosuunta on ikäänkuin 3/4 koko ympyrän
> sektorista ja 1/4 on kerrallaan minimissä. Tätä minimiä sitten käännellään.
> Kahdella loopilla saadaan minimi neljään ilmansuuntaan, neljällä kahdeksaan.

Vaikka näin olisikin periaatteessa, niin mun antennista kyllä löytyy useimmiten
yksi yhdistelmä (neljästä), jolla asema tulee selkeästi paremmin kuin muilla. Mun
vastaanotto/vaimennussuunnat ovat suurin piirtein 65 (esim. Kiina), 155 (esim.
Balkan), 245 (esim. Espanja) ja 335 astetta (ei paljon mitään), ja näistä
suunnista on helppo löytää juuri se valinta, jolla ao. suunnan asemat tulevat
parhaiten. Voi tietysti olla että häiritsevät asemat sattuvat sitten juuri
sopivasti vastakkaisiin suuntiin, jolloin näin käy.

> Ihan arviolta sanottuna keskiaaltojen yläpäässä se vastaa ehkä 200
> metrinlankaa. Mutta alle 1000 kHz:n taajuuksilla signaali on jo
> vahvistettunakin aika heikko, 100 metrin lanka taitaa olla parempi, en ole
> testannut sen pituisella. Mutta 400 metrin langalle se häviää koko
> keskiaaltoalueella.

Mun ainoa vertailukohta on 50 m maadoittamaton piuha, joka kyllä häviää K9AY:lle.

> Aikaisemmin kuului koksi, ei enää. Lisäksi tarvitaan parikaapeli relettä
> varten. Minä laitoin 2,5 mm2:n säikeistä muovipäällystettyä kuparilankaa.

Mun paketissa oli kyllä tuo parikaapeli mukana, koksi piti hankkia itse.
Joihinkin aiempiin antenniesittelyihin verrattuna muutosta on tapahtunut sen
verran, että viime talvesta lähtien 15 dB vahvistin on ollut vakiovarusteena.

> Olen huomannut, että maadoitus on kaiken A ja O. Sen pitää olla
> symmetrisesti keskellä antennia. Nyt minulla on yksi kuparisauva keskellä
> ja siitä maatasot looppien alla. Nyt minimi alkaa löytyä, mutta
> terävyydessä on vielä toivomisen varaa. Valitettavasti kuparisauvaa ei
> peruskallion takia saa kuin puolen metrin syvyyteen.

Mun pihassa on about 50 cm multaa ja sen jälkeen kiviä ja soraa. Vaatimaton
paksusta kuparikaapelista tehty maadoitus ei ylety edes sinne 50 senttiin eikä
haaraudu mihinkään, mutta tuntuu silti toimivan.

Omasta konstruktiostani on muuten muutama kuva mun websitella:

http://www.makelainen.com/dx/index.htm

josta valitaan vasemmalta "logs from home QTH" (on muuten clusivea nopeampi
tietolähde mun lokauksiin...) ja siitä edelleen klikataan "equipment".

73
Mika