Vs: [DX] SWR

Moi, Vaikka kyselläänkin kuulumista etelämpänä mainitsen vielä kerran
kuulumiset täällä Rovaniemen pohjoispuolella. Alkoi kuulua n. 5 minuuttia
yli 8 UTC(11:05 ska) ja kuului heikohkosti, välillä häipyen 10 UTC asti.
10 UTC tiennoissa nousi mahtavalla sinkulla  ja kuului aina n. 13:20 UTC
asti, Sitten vaipui uudelleen alas, enkä ole aivan varma löytyykö nauhalta
väliltä 13:30-14:00 UTC. Käytössä oli koko tämän ajan vapaa taajuus 11720
kHz! Näyttää siltä, että Jari Perkiömäen ennustelaskelmat olivat
suhteellisen hyvät tällä kertaa. SWR:n kuuluminen on ollut vaihtelevaa
kerrasta toiseen.

1. 7. kuului 22:19 UTC alkaen heikohkosti 23:20 UTCasti. Sitten kuuluvuus
oli mahtava aina n. 02:30
UTC saakka, jolloin feidasi pois. Tällöin nousi vielä 06:00 UTC kuuluviin
heikommalla sinkulla lähes tunnin ajaksi, kunnes peittoutui häiritsevän
aseman (RNZ) alle. Aluksi 11690 ja n. 1:30 UTC 11720 kHz.

Syyskuussa kuului vain n. 30 minuuttia 11720 kHz n. 22:10 UTC kohtalaisella
sinkulla, mutta Radio Pilipinaksen häiritsemänä.

Eli kokemukseni mukaan kuuluu ihan idiensä mukaan "ihan missä sattuu ja
milloin tahansa". NO oikeasti on ennustettavissa, joten kannattaa seurata
sivua http://www.swradio.net ja Jari Perkiömäen ennusteita siellä.
Käsittääkseni kuuluvuus saattaisi olla marraskuussa taas kohtalaisen hyvä
Suomessa, joten kannattanee kytistellä. JA MIKÄ ETTEI KUUNNELTAISI LAPIN
PEDITIONIEN YHTEYDESSÄ, esim Lemmenjoella!! Havainnot "nippa-nappa
Napapiirin pohjoispuolta" pohjoisempaa puuttunevat edelleen -kuuntelijoiden
puuttumisen vuoksi vielä tyystin.

Loppukommenntti. Odotan mielenkiinnolla tietoja lokakuun raportoijista,
sillä minulla on tuntuma, että asema olisi saattanut kuulua jopa
kohtuullisen lähellä n. 100 km säteellä asemasta! Hoi, aivan Suomen
eteläkärki -onko havaintoja? Entä Oulun seutu?

AHE

> Joensuussa kuului yllättävän hyvin 14.00 SKA paikkeilla.
>
> Reijo Alapiha
> Joensuu

under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.1 or any
later version published by the Free Software Foundation; with no Invariant
Sections, no Front-Cover Texts, and no Back-Cover Text. A copy of the
license is available in http://www.gnu.org/copyleft/fdl.txt.