[DX] SV: Radiomuseet-1584.32 hörd i Purmo, Finland

[DX] SV: Radiomuseet-1584.32 hörd i Purmo, Finland

Tässä lisää tietoja radiomuseon asemasti, 150 watts. Lähettää nytkin
viikonlopulla mutta silloin olen valitettavasti muualla. Ohjelma on silloin
Ruotsin P4 releointia ilmeisesti. Varsinaisia omia ohjelmia on näköjään
kuultavissa 13-26.11.2000 mikäli lähetin kestää pestin 13-14.10.2000.
Taajuus on se sama, 1584,32 (noin) joten on helppo tunnistaa tungoksessakin.
Kiitos PUL:lle joka informoi tästä mielenkiintoisesta asemasta, itse kun en
aktiivisesti seuraa ruotsalaisten sähkörinkitouhua. Mutta onhan nämä
sähkömailit tehokkaita, lähes 10 asemaa jonka olen saanut nyt viime vuosien
aikana kiitos tehokasta viestintää.
73s POS

>Hej Per-Ole i Finland,
>
>Du är nog den förste så vitt jag vet från Finland och din rapport är 100 %
korrekt.

>Jag skall försöka fixa fram ett officiellt brevpapper från museet så skall
jag med nöje skicka ett QSL-brev per post så snart jag kan.  Tanken är att
DX-gruppen på museet, dvs jag kommer att ansvara för lyssnarrapporterna.

>Att frekvensen är lite sned beror på kristallen så vi behöver finjustera
något, lika så är modulationen inte helt bra.  Syftet med testsändningen
var att verifiera att sändaren fungerar OK under en längre tid. Effekten är
ca 150 W till en T-antenn ca 35 meter ovan marken (40 meter ovan havet) Vi
kommer att sända på fredag och lördag med anledning av Sveriges Radio:s 75
års Jubileum.  Sändningstider är: 13/10 och 14/10 start strax före 0800
men vi startar upp sändaren innan för uppvärmning.  Sändningarna sker
parallellt med SR:s P4.

>Vi kommer också att sända egna program mellan den 13-de och 26-e november.
 Det är då i samband med en utställning om rundradions 75-årsjubileum i
Sverige på Göteborgs stadsmuseum.  Dagar, tid och omfattning är ännu inte
fastställda.  Troligen blir det kvällstid.  Här kommer vi DX-are i
Göteborgstrakten att medverka med info om DX-ing med medlemmar från Volvo
DX-klubb och DX-gruppen på museet.