[DX] Re: [DX]-clusive

    JM ja MKA ovat sanoneet oikeastaan kaiken olennaisen, ei ole paljon lisättävää. Saman tiedonpanttausongelman kanssa tuntuu EJH painivan omalla web-sivullaan. Ajatella, joku tarjoaa yhteisen tiedotussivun kuuntelijoiden käyttöön, mutta joutuu itse soittelemaan näiden tietojen perään!
    Minusta tällä listalla ei ole ollut lokauksia tai QSL-tietoja sotkuksi asti. Itse toivottaisin kaikki tiedonjyväset tervetulleiksi. Sitä paitsi niistä saa todella helposti Kopioi/Liitä -toiminnolla tehtyä itselleen "most wanted"-listan ja JÄRJESTETTYÄ sen kellonaikojen mukaan käteväksi kyttäyslistaksi. Teepä tämä clusiven tai Radiomaailman perusteella. Mutta jos jotakuta todella häiritsee "lokausten sekamelska" esim. viimeisen puolen aikana tällä listalla, voin omalta osaltani helpottaa tilannetta.
    Peditionlokit julkaistaan joskus kuukausien päästä, (teko)syynä se, ettei nauhoja ole ehditty kuunnella tms. Varmaan jokainen peditionistikin, jos haluaisi, pystyisi lähettämään listalle aika nopeasti 10-20 eniten uutisarvoa omaavaa lokaustansa, ja nauhavarmistuksen vaativiin voisi laittaa eteen nuo maagiset kirjaimet "Tent." Pitkät jenkkilistat, joissa ei ole muuta kummallista kuin, että asemat kuuluivat, voi tarvittaessa julkaista sitten toukokuussa.
    Ennen kaikkea tiedon panttaus koskee e-mail-osoitteita. Tuntuu, että lähes kaikki hyväksyvät tätä nykyä e-mail-QSL:t, mutta osoitteiden julkaiseminen onkin sitten kiven alla.
    Mutta eihän tämä mikään suomalainen ilmiö ole, sama meininki on muillakin listoilla. Toisaalta pienempiä sähköpostirinkejä onkin sitten paljon!
    Minusta keskustelu menee välillä sivuraiteille; ei sinänsä ole kysymys clusiven olemassaolosta, vaan siitä, että se muuttaisi muotoaan. Aina kai tämän clusiven (tai olkoon nimi mikä tahansa) tarkoitus on ollut jakaa tietoa NOPEASTI. Nyt kun siihen on paremmat edellytykset sähköisesti, niin miksei niitä käytetä?
    Ehdotus: perustetaan suljettu lista SDXL:n aktiivijäsenille. Listalle voisivat kuulua kaikki SDXL:n jäsenet, mutta avustuskriteerit olisivat tiukat, ennen kaikkea nopeuden suhteen. Tässä pitäisi lähinnä omantunnon toimia, mutta jos ei avustaisi, listalta tippuisi pois (tämänkin voisi varmaan automatisoida?)
Ratkaistakoon papericlusive-Sunspot-Radiomaailma -dilemma erikseen. Pian on taas vuosi vaihtumassa, tarvitseeko tämä nyt vielä enempiä iterointeja?

73, Mauno Ritola

JM wrote:
> [...]
> ollut tilanne, että se ei nopeudessa pärjää netille, vaikka on
> aikoinaan perustettu nimenomaan nopeuden vuoksi.
> Monta kertaa on viimeisen 5-7 vuoden aikana sattunut,
> että tiedon uudesta asemasta, taajuudenmuutoksesta, erikois-
> lähetyksestä tai Es-keleistä on saanut netistä lähes reaali-
> ajassa.
> Olen toki valmis tilaamaan clusiven edelleen ensi vuonna,
> jos ilmestymistä päätetään jatkaa, mutta mielestäni siitä
> pitäisi saada aikaan nettiversio.  Pelisäännöt sen
> toimittamiseksi varmaan saadaan kehitettyä.

MKA:

From: "Teemu Juurinen" <teme_56@xxxxxxxxxxx>

> Eiköhän jätetä jo 60-luku taakse ja avataan tiedonvälitys kaikille liiton jäsenille
> tasapuolisesti. Ei meitä enää niin paljon ole, että siitä riittää jäseniä ulko- ja sisäpiiriin.

Kannatetaan!