[DX] Re: QSL-ilmoitukset

POS:
> Minäkin yllätyin noista QSL-keskusteluista, mutten ihan täysin. Tulihan
> ihan sama komentti FSDXF:n omaan keskustelurinkiin että "älkää laittako
> QSL:ilmoituksia sähkörinkiin vaan lehteen". Eli näyttää siltä että monet
> (enemmistö) eivät halua siirtää sähköiseen muotoon kun on kyse
> QSL-ilmoituksista. Ainakin sen luulen pystyväni todistaa että v/s-tieto
> joka on saatu tuttavalta toimii yleensä paremmin kuin nämä tiedot jotka
> ovat olleet netissä jonkun aikaa. Onko se jopa niin että asema jopa
> mustenee kun oivaltaa että se mikä piti olla henkilökohtainen vastaus on
> [...]

    No keskustelun "punainen lankahan" unohtui välittömästi. Kysymys oli siitä, mitä julkaistaan ja miten: onko uutisarvoa ilmoittaa saaneensa YKSITTÄISEN QSLn tunnetulta ja hyvin verifioivalta FS-asemalta listalla, jonka nimi on Hard Core DX. Ei minusta. Pienten ja huonosti vastaavien asemien QSL-ilmoitukset ovat HCDX:ssäkin hyvin vähissä.
    Mutta jos mennään siihen, että e-mail-osoitteita ilmoitetaan vain kavereille ikään kuin vastapalvelusta odottaen, ollaan minusta väärillä linjoilla. Kyllähän v/s:t ovat ihan samanlaista "henkilökohtaista" tietoa kuin e-mail-osoitteetkin ja perinteisesti ne ovat olleet yleisessä jakelussa eikä minusta sitä linjaa pitäisi muuttaa e-mail-osoitteidenkaan osalta. Mutta tietysti voisi olla postituslista, joka on vain SDXL:n jäsenille, koska muut julkaisutavat ovat selvästi hitaampia ja maailmanlaajuinen jakelu HCDX:n tapaan voi mustuttaa kyseisen osoitteen jo samana päivänä.
    "Perinteiset" vastaukset ovat aina vaan tiukemmassa, ja kohta nämä "huora-" ynnä muiksi kutsutut vastaukset ovat ainoita, mitä saadaan. Ja nekin loppuvat maailmanlaajuisen nettiyhteyden laajenemisen tahdissa.
    Tällä hetkellä puuhastelen ukrainalaisten lokaalien parissa, ja yritän järjestää systeemin, jossa Kiovasta verifioitaisiin keskitetysti nämä asemat standardi-e-maililla, mutta sitä edeltäisi yhteydenotto kyseiseen asemaan. Ehkä homma menee puihin, mutta lupaan ilmoittaa positiivisesta tuloksesta KAIKILLE tämän postituslistan jäsenille. Yleisesti ottaen yhteystietojen julkaisun osalta pitäisi päteä paremminkin VELVOLLISUUS julkaista tieto kuin salata se. Olenko käsittänyt väärin tämän hienon keräilyharrasteen syvimmän olemuksen?

73, MR