[DX] Vs: [DX] DX-kuuntelun määritelmää hiottava !

[DX] Vs: [DX] DX-kuuntelun määritelmää hiottava !

Näinpä HAR kirjoittaa aivan asian ytimestä mm. Suomen pistelaskennan osalta ja toisaalta asiaa, josta olen eri mieltä.

Mielestäni
> DX-kuuntelun ikuinen ja keskeisin ongelma tuntuu olevan radioasemien
> pistelasku. Jos asemat eivät vastaa kuuluvuusraportteihin, piste pitää saada
> vaikka väkisin nauhoituksesta. Nauharankkia kokeiltiin muutama vuosi sitten
> huonolla tuloksella. Valtaosa rankkisotureista karttoi uutta
> nauhoitussaraketta. Uskon, että samoin käy nyt, jos nauhojen laskemista
> yritetään jälleen tunkea osaksi SDXL-rankkia. Jokainen voi toki kartuttaa omaa
> nauhakokoelmaansa (kuten allekirjoittanutkin) ja laskea niistä pisteitä.

Omalla pistelaskennella ei ole mitään merkitystä, jos siitä ei ole luotu sääntöjä ja luotu rankkeeraussysteemiä kuuntelijoiden välille.

> Nauhapisteiden laskenta on mielestäni laiskan miehen puuhaa. QSL-korttien,
> kirjeiden ja sähköpostien kerääminen vaatii enemmän aikaa ja vaivaa kuin
> pelkkien nauhoitteiden kokoaminen. Taustalla lienee vain turhautuminen asemien
> ns. vastaamattomuuteen.  Nykyihminen on tullut entistä lyhytjännitteisemmäksi.
> Kaikki pitää saada heti, tässä ja nyt ! Itse olen kerännyt QSL-todistuksia 21
> vuoden aikana välillä aktiivisemmin, välillä vähemmän aktiivisesti. Alla oleva
> henkilökohtainen taulukko kertoo omalta kohdaltani karua kieltään asemien
> vastausinnosta.

Laiska olen ja sellaisena pysyn... Toistaiseksi olen ollut täysin tyytyväinen pistesaldooni ja asemanauhapinkka vain kasvaa, koska kuuntelua en ole lopettanut. Nyt, kun olin tajuavinani, että harrasteen piirissä alkaa löytyä yhä enemmän ihmisiä, jotka tajuavat nauhoitusten ja niillä olevan informatiivisuuden todistusvoimaan myös pistemielessä, upotin minäkin lusikkani soppaan. Olen kerännyt qusilleja saman ajan kuin sinäkin, niitä on hieman vähemmän pistesaldo n. 830 paikkeilla, mutta nauhoilla on koko joukko asemia, samoin kuin luultavasti sinullakin...

Ja toisaalta, miksi asemia pitäisi rasittaa raporteilla, jos niistä ei ole hyötyä niille ei sen enempää suurille kansainvälisille kuin etenkään pienille kotimaanpalveluasemille. Maailman rahavarat eivät ole jakautuneet aivan tasan ja mielelläni avustan alikehittyneempiä maita jotenkin muuten kuin lähettelemällä sinne rapovyöryjä (vaikka lähettäisin ne dollarinippuun köytettynä!)

Ja ehkä nauhapisteillä olisi jo aiemmin mainitsemiani positiivisia vaikutuksia asemien vastaustapoihin esimerkiksi sinulle Hannu, kun rapomäärä hieman hellittäisi??

Ja kai aseman kuuleminen on arvokkain tapahtuma, ei se piste ole keneltäkään pois vaan tulisipahan iloksi jollekulle laiskalle, kuten esim. minä...

> Mielestäni asemien vastaamattomuudella ei voi perustella nauharankin
> perustamista. Toisinaan väitetään, että DX-harraste "uudistuisi"
> nauhoituspisteiden myötä, jolloin se houkuttelisi harrastukseen pariin uusia
> kasvoja. Tätä en usko. Jos DX-kuuntelun ainoa sisältö on pisteiden kerääminen,
> koko harrastus on epäuskottavalla pohjalla.

Kyllä pisteillä on jotakin merkitystä, ja väittäisin, että tärkeämpää kuin qusillit on se, että tietää ja pystyy todistamaan kuulleensa aseman... Tähän yleensä riittää nauhoitus, suomalaisten kuuntelijoiden qusilleihinkin luotan, mutta kyllä NAUHOITUS on ehdottomasti todistusvoimaisempi osoitus kuuntelusta, kun kuuntelija kykenee myös osoittamaan missä ja milloin on aseman kuunnellut (loki).

 Missä on DX-kuuntelun sosiaalinen
> puoli paikallistoimintoineen ? Ilman paikallistoimintaa ja paikallisella
> tasolla tehtyä värväystä DX-kuuntelu on tuhoon tuomittu. Sinällään on hyvä,
> että julkisesti käydään keskustelua DX-kuuntelun tulevaisuudesta. Harrastuksia
> syntyy ja harrastuksia kuolee. Keskeisintä harrastuksen tulevaisuuden kannalta
> on tekniikan kehitys. Miksi kuunnella radiosta "rutinoita", kun HiFi-tasoista
> ääntää saa kuuluville vaikkapa internetin kautta ? Nykynuorison
> laatuvaatimukset ovat aivan toista kuin meidän 60-luvulla syntyneiden.

Paikallistoiminta olisi tärkeää, mutta kai harrasteeseen on liittynyt kuuntelu ja pistekeräyskin?

> Itse olen raportoinut vuosien varrella lukuisia asemia, joista ei saa pisteen
> pistettä. Pisteettömiä asemia on plakkarissa noin 100 kappaletta.
> Pääsääntöisesti en ole näistä maapiraateista tai kotimaisista FM-asemista edes
> vaatimassa pisteitä. Pidän niitä QSL-todistuksia kuitenkin aivan yhtä
> arvokkaina kuin pisteitä antaviakin todistuksia. Oma nostalgiansa on vaikkapa
> 1980-luvun monopolien vastaisessa laittomassa radiotoiminnassa.

Tässä olen samaa mieltä ja pisteitä löytyy minultakin näistä. OHJELMAKUUNTELUAKIN harrastan...

 Yhdessä asiassa
> olen kuitenkin pistelaskennan suhteen eri mieltä ALT:n kanssa. En voi ymmärtää
> ALT:n diskrimoivaa suhtautumista sellaisiin  kotimaisiin asemiin kuin
> Scandinavian Weekend Radio ja Radio Hami AM.
>
> Tämän diskriminoinnin takana on vanha kiveen hakattu dogmi, jonka mukaan "DX-
> kuuntelu tarkoittaa ulkomaisten radioasemien ja niiden ohjelmien kuuntelua".
> Paino on sanalla "ulkomaisten". Juuri tässä kohdin ALT:n logiikka pettää. Jos
> kerran DX-kuuntelu on ulkomaisten radioasemien kuuntelua, miksi Suomesta saa
> silti 1 + 2 = 3 pistettä ? Poistettakoon ne tai uudistettakoon DX-kuuntelun
> [...]

Niin, ALT kyllä ilmoitti ANAn kautta, että asiasta ei ole virinnyt keskustelua??? (Niin, ehkä ei ALT:ssä, mutta kentän tilanne näyttää olevan toinen!)

> Lopuksi: ALT on tärkeä elin, jotta ei sooloiltaisi. Nauhoitukset pidettäköön
> pistelaskennan ulkopuolella ainakin rankissa.
>

> Odotan asiallisia ja perusteltuja kommentteja.

Asiallisuudesta en mene takuuseen, sorry jos kirjoitin tyhmiä.

Ystaväsi ja kollegasi pohjoisesta,

Alpo