Vs: [DX] DX-kuuntelun määritelmää hiottava !

Vs: [DX] DX-kuuntelun määritelmää hiottava !

> DX-kuuntelun ikuinen ja keskeisin ongelma tuntuu olevan radioasemien
> pistelasku. Jos asemat eivät vastaa kuuluvuusraportteihin, piste pitää saada
> vaikka väkisin nauhoituksesta. Nauharankkia kokeiltiin muutama vuosi sitten
> huonolla tuloksella. Valtaosa rankkisotureista karttoi uutta
> nauhoitussaraketta. Uskon, että samoin käy nyt, jos nauhojen laskemista
> yritetään jälleen tunkea osaksi SDXL-rankkia. Jokainen voi toki kartuttaa omaa
> nauhakokoelmaansa (kuten allekirjoittanutkin) ja laskea niistä pisteitä.

Olen pisteidenlaskusta eri mieltä. Itse asiassa pisteitä on alettu laskea
väkisin niistä vähistäkin vastauksista, joita asemilta vielä tippuu. Kyselin
tältä listalta jokin aika sitten nykypäivän verifioinnin määritelmää ja
minut ohjattiin tarkistamaan asia "Radion rajaton maailma"-teoksen
sivuilta. Olen lukenut ko. kohdan kirjan sivuilta 428 - 429. Olen aika
tyrmistynyt lukemastani. Suora lainaus tekstistä: "Lisäksi on tietoisesti
pyritty siihen , että asemille ei asetettaisi suuria vaatimuksia verifiointien
suhteen, jotta tilanteita, joissa asema vastaa mutta ei verifioi, ei syntyisi
kovin usein." Ymmärrän edellisen vain siksi, että on tullut tärkeämmäksi
kerätä pisteitä kuin verifiointeja. Eikös vaikeneminen joissakin kulttuureissa
katsota myöntymisen merkiksi? Silloinhan voisimme laskea pisteet kaikista
niistä raporteista, joista ei erikseen tule hylkäävää vastausta, siis myös
vastaamattomista. Jään mielenkiinnolla odottamaan, kuinka pitkälle
"dx-moraali" tässä tuleekaan venymään.

Ja nauharankin voi julkaista ihan eri päässä lehteä kuin SDXL-rankin,
ettei vain mene rankkisotureilta yöunet.

73's
Teemu