[DX] Vs: [DX] Jenkkejä keskikesällä!

> Pulssia nostattava kokemus oli myöskin sunnuntain 10.6. jenkkikelit!
Aikavälillä 0050-0105 kuului niin Bostonin urheiluasema (1510) kuin New
Jerseyn Radio Unicakin (1660)! Boston jäi tentatiiviseksi, mutta Unica tuli
idattua! Koskaan aikaisemmin en ole jenkkejä kesäkuussa kuullut, mutta kai
se oli tämäkin koettava. Antennina oli vajaan 100 metrin länsilanka.

> Samana päivänä iskivät myös ES-kelit Balkanille eli ensimmäinen kerta
elämässä, jolloin saman vuorokauden aikana on tullut kuultua sekä
MW-jenkkejä että FM-eteläeurooppalaisia!

Moi

Onnittelut sulle Jim mukavista nappauksista, jotka ovat mielestäni hyvin
mielenkiintoisia muttei kuitenkaan kovin yllättäviä, sillä...

Olen jo muutaman vuoden ajan ollut sitä mieltä että lähes mitä tahansa voi
kuulua milloin tahansa.
Meitä DX kuuuntelijoita on niin vähän että monet kelit ja asemat jäävät
huomaamatta johtuen suhteellisen "vähäisen" havainto/tarkkailu määrään
takia !

Etenkin liian usein pitäytydään vanhoissa kuuntelu tottumuksissa ja
tavoissa. Esim. keskiaaltojenkit talvella, afrot kesällä ja kuunnellaan
liikaa lokien mukaan ym.
Hyvin moni kuulematon asema on kuitenkin napattavissa sitkeällä ja
ennakkoluulottomalla päivystyksellä. Ken tätä noudattaa tulee tekemään
mielenkiintoisia ja kovia nappauksia !!

Joten kannattaa kokeilla ennakkoluulottomasti kaikkia taajuuksia ja
maanosia, näin kesälläkin...

Juhannuspediksen sisältö: päivisin Ula eurooppaa ja öisin keskiaalto
jenkkejä :)

Mukavaa kesää ja hyviä kelejä niin ULA:lla kuin keskiaalloilla joka
suuntaan !!

T: JPI