[DX] Re: [DX] Vielä loopeista

At 21:16 21.8.2001 +0300, Jari Savolainen wrote:

>Pari vuotta sitten näin jollain webbisivulla kytkentäkaavion
>remote-control-kehäantennista (loopista) jossa viritys oli
>toteutettu kapasitanssidiodeilla. Itse looppi oli 1x1 metrinen
>ja viritys tapahtui kahdella BB212 diodilla (säätöjännite 2-10 VDC).
>Samaan boxiin oli tehty myös vahvistin 2x2N5486. Tällainen vehje
>saattaisi olla mukava pienellä omakotitalotontilla, kun sen laittaisi
>parin-kolmen metrin pituisen putken nokkaan ja pienen rotaattorin
>pyörittäjäksi. Virransyöttö vahvistimelle ja viritykseen tapahtuisi
>vaikka erillisillä piuhoilla, kuten myös rotaattorin säätö.

> [...]

Juuri tuollaista en ole kokeillut, mutta joissain kaupallisissa antenneissa
esim.Rohde&Schwarz on käytetty kapasitanssidiodeita viritykseen.
Diodien valinnalla on merkitystä ominaisuuksissa koska varsinkin halvempien
kapasitansidiodien "hyvyys" on selvästi heikompi kuin säätökondensaattorilla.
Pyrittäessä hyvään tulokseen kannattaa diodeja laittaa runsaasti
rinnankytkettyinä
jolloin ominaisuudet paranevat.

Ilpo