[DX] PLC

Ohessa Paul Keinäsen kommentti sfnet.harrastus.dx-kuuntelu -uutisryhmästä (siltä varalta, ettei kaikki listalaiset ole siellä). Ehkäpä PLC:tä ei tosiaan saadakaan kannattavaksi?

On Wed, 22 Aug 2001 04:51:14 GMT, "vesak" <vesakarppinen@xxxxxxxxxxx>
wrote:

>Aamulehti Tampereella kirjoitti, että nettiyhteys sähköverkon kautta ei
>häiritse radioliikennettä. Hmmm. Enpä oikein jaksa uskoa.

Tuontyyppisessä verkoissa pitkä siirtonopeus (kilometrjä), suuri
siirtonopeus (megabittejä) ja alhainen häiriösäteily, ovat
parametreja, joita ei voida saavuttaa samanaikaisesti. Kuitenkin
mainosmiehet muotoilevat lauseensa siten, että siitä saa sellaisen
käsityksen, että nämä kolme ominaisuutta voisivat olla samanaikasesti
voimassa.

Pahinta tilanteessa on se, että verkkojen perustamisesta päättävät
henkilöt tuntuvat itsekkin uskovan mainostekstiin (tai sitten
laitevalmistajien kiiltäväpintaiset esitteet ovat vain sokaisseet
heidät :-). Sitten kun verkkoja ruvetaan perustamaaan ihan
kaupallisessa mittakaavassa (ei siis pelkästään koeverkkoja)
huomataankin, että parametrien välillä joudutaan tekemään
kompromisseja, eli koko muuntopiirin aluelle ei saada luvattua
nopeutta, joka pienentää asiakkaiden kiinnostusta systeemiä kohtaan.
Toisaalta taas täysi siirtonopeus voidaan saavuttaa vain hyvin lähellä
muuntoasemaa, jolle alueelle ei välttämättä kerry kovin montaa
maksavaa asiakasta, joten hanke ei olekkaan niin houkutteleva, kuin
alustavat, utopistiset laskelmat näyttivät osoittavan.

En voi välttyä siltä tunteelta, että olen nähnyt vastaavan ilmiön
vuosi sitten.

Silloin jotkut ISP:t olivat saaneet käsiinsä joitakin WLAN laite-
firmojen esitteitä, kun alettiin puhumaan WLAN verkoista, joissa 7 ..
10 km kantama ja 11 Mbit/s siirtonopeus ja ISP:t piirsivät harpilla
kuuluvuusaluekarttoja, joiden halkaisija oli 15 .. 20 km maaston
muodosta riippumatta. Suunnitelmat olivat suureellisia, jossa kymmeniä
tai satoja uusia tukiasemia rakennetaan kuukausittain, kukin
palvelemaan kokonaista kaupunkia tai kuntaa.

Kukaan ei ilmeisesti huomannut lukea esitteissä pienellä painettua
tekstiä, jossa todetaan, että 7 .. 10 km kantama edellyttää esteetöntä
näköyhteyttä ja mahdollisesti suunta-antenneja _molemmissa_ päissä
(siis point-to-point), mikä on varsin ikävä asia, koska tukiaseman
pitäisi mieluiten olla ympärisäteilevä.

Jossain vaiheessa tämä julma totuus iski innokkaimpiin
puolustapuhujiin, koska koko talvi oli hijaista, eikä uusia tukiasemia
ilmestynyt.

Tänä kesänä WLANit näyttävät kokeneet uudelleensyntymisen, mutta nyt
kuuluvuusaluekartat ovat vain kilometrin kokoisia, nopeus on pudonnut
1 Mbit/s nopeuteen (osin mahdollistaen tukevamman modulaation mutta
ISP:t huomasivat myös, ettei heillä ole varaa vetää yli 2 Mbit/s
linjoja eteenpäin tukiasemalta omaan verkkoonsa). Lisäksi palvelun
esitteisiin tuli vaatimus suorasta näköyhteydestä. Nyt siis teknisessä
mielessä palvelu alkaa jo näyttää realistiselta. Ikävä vaan, että
esim. kaupunkialueella suoran näköyhteyden aikaansaaminen voi olla
hankalaa, edellyttäen kaapelin vetoa ja antennin asennusta kerrostalon
katolle. Onneksi sentään WLAN toimii joissakin paikoissa satojakin
metrejä muutaman heijastuksen kautta ilman suoraa näköyhteyttä.

Siitä päätellen, ettei uusia tukiasemia ole noussut muutaman sadan
metrin välein kuin sieniä sateella kaikkiin kaupunkeihin, voisi
päätellä, ettei kyseessä olekkaan niin kannattava business kuin
alunperin uskottiin.

Eiköhän PLC:n puuhaajatkin melko pian herää tällaiseen karmeaan
realiteettiin :-).

Paul