[DX] DX

Olen ennenkin kirjoittanut tästä samasta aiheesta. Eikö tällä foorumilla
todellakin voisi esiintyä koko suomalaisen DX-kuuntelun kirjo kaikissa
muodoissaan, eikä pelkästään ns. tuloskuuntelu. Meitä DX-harrastajia on
moneksi. Viimeksi kun otin asian puheeksi, joku ehdotti FS-asemien
osoitteeksi uutisryhmää. Muistaakseni RKO toivotti kaikki suomalaiset
lokaukset tervetulleeksi osoitteeseen
dx@xxxxxxxxxxxxxxxxx  Mielessäni on monta kertaa käväissyt mm. britti
Graham Powellin ylläpitämä
on-line-palvelu. Sinne kelpaavat kaikki SW-lokaukset, mukaan lukien ns.
helpot asemat. Kyllä minä ja varmastikin moni muukin saman tasoiseni
DX-kuuntelija toivoisi voivansa hyvillä mielin lähettää kuunteluvihjeensä
ensimmäiseksi suomalaisten lajitovereidensa tietoon hyvällä suomenkielellä,
eikä väsätä niitä tankeroenglannilla esim. Glenn Hauserille. Kaikki kunnia
hänelle. Kaikenlainen yhteinen ainutlaatuiseen harrastukseemme liittyvä
jutustelu olisi myös hauska lisä tähän vaimojemme yleensäkiin hylkimään
harrastukseemme.

Hankin lokakuussa upouuden kuuntelukaluston:  AOR 7030 Plus-liikkarin sekä
ALA 1530P-loopin. Olen molempiin erittäin tyytyväinen. Vastoin Passport to
World Band Radion arviointia ALA 1530P-metrisen "hula-hula-vanteen" voi
aivan hyvin sijoittaa myös ulos, tosin minun tapauksessani se jököttää
tukevasti keittiön pöydällä Tuiren vastusteluista huolimatta, ja toimii
aivan kiitettävästi. Keittiö on puurakenteinen ja ns. erkkerimallinen. Asun
rivitalossa ja peltikatto tuntuu vaikuttavan aika kielteisesti loopin
suuntavuuteen, kuten tekninen neuvonantaja "melkein radioamatööri" Matti
Ponkamo aivan oikein  totesi. Toinen antennivaihtoehtoni on kuparipiuha
yhdistettynä taloyhtiön sadekourujärjestelmään. Sekin toimii ihan
mukavasti. Ainahan sitä jotakin kuulee, jopa lattareita 90 m bandilla.
Näissä kaupunkiolosuhteiden kuuntelussa antennien suhteen on tärkeintä
mielikuvituksen käyttö.

Toivottavasti kirjoitelmani herätti edes jonkinmoista ajatustenvaihtoa
yhteisen harvinaiseksi käyvän DX-harrastuksemme tiimoilta!

73´s
Jouko JKH 1345 (DX-kuuntelija vuodesta 1969)
Turku