[DX] VIHJETASON ASEMIA

Tässä tämän päivän saavutukset:

Tänään olikin  töissä vuorossa iltavuoro, joten kuuntelu keskittyi aamupäivään ja loppuiltaan.

-11680 kHz HCJB- the VOICE OF THE ANDES tuo aina mukavat muistot mieleen. Kuulin aseman ensimmäisen kerran 29.11. 1970 taajuudella 15115 kHz. Yli kolmekymmentävuotta HCJB on ollut yksi suosikkiasemistani.Asema oli ensimmäinen lattarini, niinkuin useimman muunkin radioharrastajan. Tänä pe-aamuna asema lähetti kesätaajuudellaan 11680 kHz 06 UTC:n uutisten jälkeen mainion MUSICA DEL ECUADOR-ohjelman. PX oli osa STUDIO 9:n kokonaisuutta. Kuuluvuus oli erinomainen.

-11805 kHz R GEORGIA. "This is Georgia"  0730 UTC (S/ON). Ikävä kyllä saman taajuuden oli keksinyt VoA News Now, KAVALA. SIO 322.

-9780 kHz UNID, melko varmasti R SANAA,  kuului englanniksi -1830- UTC. Tarkahko taajuus 9779,65 kHz. Molemmin puolin massiivinen QRM:  Voice of Russia, WS 9775 kHz ja VOICE OF TURKEY in EE 9785 kHz.

-7130 kHz R BUBAPEST  1910 ENGLANNIKSI. Unkarissa on huomenna parlamenttivaalit, tulosta veikattiin ohjelmassa HUNGARY TODAY. SIO 444.

-7260 kHz VOICE OF AMERICA, BIBLIS with SPECIAL ENGLISH Lähi-itään. Melkoinen QRM by Valko-Venäjä  7265 kHz.

Kuka on muuten viime aikoina kuullut taajuuden a15476 kHz:n argentiinalaisen aseman Etelämantereelta? Itse olen  kuullut sen pari kertaa. Ensimmäisen kerran kuulin aseman  putki-Triolla +Digidexillä  P-Karjalassa 25.9. 1982 taajuudella 15474 kHz. Sen jälkeen asema on osunut haaviin aivan satunnaisesti. Eräs kokenut  saksalainen DX-harrastaja hehkutti kerran SONY ICF-SW7600G-rx:n erinomaisuutta HCDX:ssä. Hän jopa vertasi tämän pikkuradionsa suorituskykyä joiltakin osin kalliiseen 1500 USD:n liikaarinsa. Enpä tohdi uskoa tuota väittämää.

Kylmä tosiasia on kuitenkin, että Triolla ja jopa SONY ICF-SW7600G.llä olen muutaman kerran kuullut Etelänapamanteereen, mutta kalliilla AOR:lla en kertaakaan!

73´s
Jouko JKH 1345
Mälikkälä/Turku

-