Re: [DX] VIHJETASON ASEMIA

Tervehdys kaikille,

On 6 Apr 2002, at 0:21, Jouko Huuskonen wrote:

> Kuka on muuten viime aikoina kuullut taajuuden a15476 kHz:n
> argentiinalaisen aseman Etelämantereelta? Itse olen  kuullut sen pari
> kertaa. Ensimmäisen kerran kuulin aseman  putki-Triolla +Digidexillä
> P-Karjalassa 25.9. 1982 taajuudella 15474 kHz. Sen jälkeen asema on
> osunut haaviin aivan satunnaisesti. Eräs kokenut  saksalainen
> DX-harrastaja hehkutti kerran SONY ICF-SW7600G-rx:n erinomaisuutta
> HCDX:ssä. Hän jopa vertasi tämän pikkuradionsa suorituskykyä joiltakin
> osin kalliiseen 1500 USD:n liikaarinsa. Enpä tohdi uskoa tuota
> väittämää.

> [...]

Näyttää tuo LRA36 lähettävän edelleenkin n. 15475.5 kHz:llä. Pari
iltaa sitten kuului siinä todella hyvin.

Näistä vastaanottimista on aina ollut erilailla "painottuneita"
mielipiteitä. Mutta raha se ratkaisee täälläkin, mitä enemmän
rahaa käytetään vastaanottimen etupään ominaisuuksiin, sitä
parempi siitä kokonaisuutena tulee. Minulla oli kerran kehuttu
ESKA jolla kuului iltapäivällä keskiaalloilla kaikki samat asemat
kuin silloisella NRD:lläkin. Tämä johtui vain siitä, että
vastaanottimesta oli revitty kaikki vaimennuspiirit pois. Kun
signaalitasot vähän nousivat sai ESKA:n nostaa hyllylle tai käyttää
sen edessä koko ajan preselektoria.

Kun on nyt näillä parilla hyvällä radiolla kuunnellut eri vuorokauden
aikoina heikkoja asemia, ei ole tarvinnut miettiä herkkyyden
parantamista tai muitakaan modifikaatioita. Modifioimattoman ja
paljon kehutun AOR:n ongelma on lyhytaalloille riittämätön
herkkyys, koska siinä on painotettu enemmän dynamiikkaan ja
selektiivisyyteen liittyviä asioita. Jos laitteen herkkyyttä lyhytalloilla
parannetaan, huononevat muut ominaisuudet luultavasti niin paljon,
että AOR on tämän jälkeen sen valmistuskomponenttien hintaan
nähden oikella tasollaan.

IJL on oikea henkilö näistä kertomaan, mutta sen olen oppinut että
mitä parempia ovat oskillaattorit ja sekottajat, sitä parempia ovat
vastaanottimetkin. Ja juuri noista komponenteista valmistajat
säästävät hankinnoissaan.

MKA