Fw: [DX] VIHJETASON ASEMIA

Tämä oli varmaan tarkoitettu myös listalle.

----- Original Message -----
From: "Martti Karimies" <martti.karimies@xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx>
To: "T&M Ritola" <ritola@xxxxxxxxxx>
Sent: Monday, April 08, 2002 8:03 AM
Subject: Re: [DX] VIHJETASON ASEMIA

Tervehdys kaikille,

MR kirjoitteli:

> Olen ollut todella tyytyväinen AOR:ään Trion ja parin Lowen mallin
> jälkeen, herkkyys ja dynamiikka on minusta aivan kohtuullinen kaikilla
> aaltoalueilla. Olisi todella erikoista kustannus-hyötyajattelua
> käyttää nelin-viisinkertainen summa rahaa, jotta kuulisi ehkä 1 %:n
> enemmän asemia. Paljon halvemmalla pääsee, kun satsaa antenneihin (tai
> kuuntelu-QTH:hon) hieman enemmän.
>
> 73, MR

Niin, ei kai tuosta kustannustehokkuudesta kukaan eri mieltä ole.
Laitteilla on kuitenkin selkeitä eroja ja mainitsemiasi Trioa ja Lowea
ei voi vielä pitää hyvinä vertailuvastaanottimina.

Muistan,  kun yli 20 vuotta sitten vaihdoin Trion Yaesu FRG 7:aan,
niin lyhytaalloilta alkoi kuulumaan asemia jotka eivät Triolla
kuuluneet vaikka siihen oli jo tehty selektiivisyys-
herkkyysparannukset. Keskiaalloilla laitteilla ei ollut suurta eroa,
Trion ollessa vähän herkempi. Lowea olen joskus testannut NRD
525:a vastaan ja sen herkkyys ei ollut täysin riittävä millään
aaltoalueella. Testattuani vuosien mittaan 13 eri vastaanotinta
joista 10:llä olen kuunnellut pidempäänkin voi sanoa, että aseman
kuulumisen kannalta suurimmat erot ovat olleet laitteiden
(lyhytaalto)herkkyyksissä, dynamiikassa ja signaalin
luettavuudessa.

Kun raja antenneissa tai QTH:ssa tulee vastaan, on vastaanotin se
viimeinen parannettava lenkki. Eihän AOR mikään huono laite ole,
sen ovat monet testit paljastaneet, mutta huipulle on kuitenkin vielä
matkaa.

MKA