[DX] Kustannustehokkuudesta

> MR kirjoitteli:

> Niin, ei kai tuosta kustannustehokkuudesta kukaan eri mieltä ole.
> Trion ollessa vähän herkempi. Lowea olen joskus testannut NRD
> 525:a vastaan ja sen herkkyys ei ollut täysin riittävä millään
> aaltoalueella. Testattuani vuosien mittaan 13 eri vastaanotinta
> joista 10:llä olen kuunnellut pidempäänkin voi sanoa, että aseman
> kuulumisen kannalta suurimmat erot ovat olleet laitteiden
> (lyhytaalto)herkkyyksissä, dynamiikassa ja signaalin
> luettavuudessa.

Minä olen ihmetellyt suomalaisten dx-aktivistien mielestäni
kritiikitöntä NRD-ihastusta.  Joillakin on pöydällään jopa 2
NRD-vastaanotinta...
Toivottavasti ei tuoksu, jos kehun omaa rx:aa.  Mielestäni
Icom IC-R8500 ei ole Suomessa saanut ansaitsemaansa arvostusta.
Olen nyt pari vuotta kuunnellut Icom R-8500-vastaanottimella.
Käsittääkseni se on ainakin NRD-525-tasoa.  Audio on parempi kuin
Icom R71:ssä, herkkyys ja dynamiikka pärjäävät hyvin NRD:lle ainakin
Suomen oloissa, lukematarkkuus 0,01 kHz.  AM-kuuntelussa ei
tarvita mitään modifikaatioita, töpseli vain seinään ja kuuntelemaan
(ei mw-herkkyysvaimennusta).
Kustannustehokkuudessa R8500 kuitenkin hakkaa mennen tullen
NRD:n, koska samassa laatikossa on erinomainen VHF/FM-vastaanotin
aina 1800 MHz asti.  NRD:n asteikko loppuu 30 MHz:iin...
:-(
FM:llä tosin kannattaa vaihtaa kapeampi vt-suodin ja laittaa
kunnollinen liitäntä Conrad-FM-managerille (tnx IJL!), mutta
tuloksena on paras tähän asti käyttämäni FM-vastaanotin.  Se
skannaa väsymättä esim. TV I-aluetta ja OIRT-FM:aa ilmoittaen
pienestäkin Es-skipistä.  CCIR-alueella dynamiikka on riittävä
eli laite ei yliohjaudu helposti (paitsi jos kääntää 8-el
Yagin kohti Yle Tampere-Teiskoa 4x60 kW, jolloin löytyy
muutama harha).
Ja lisäksi tällä voi siis kuunnella AM:ää.  Jenkit ja lattarit
tulevat hyvin esiin etelän häiröissäkin 10-taajuuksilla,
selektiivisyys riittää hyvin esim. illalla filippiinosplittien
kaiveluun mw:llä (ehkä vaikeimpia mw-asemia mitä on olemassa).

JM
Kangasala
http://www.kaapeli.fi/~jmantyla/