Re: [DX] verifioinnit yms.

On Sat, 14 Dec 2002, Petteri Pulkkinen wrote:

> Aloitin dx-kuuntelun vuonna 1979, jolloin myös innokkasti  keräilin kortteja ym. kamaa.. jotkut "verifioinnit" sain jo tuolloin - näin myöhemmin ajatellen  - heppoisin perustein. Kuitenkin itse pyrin rehellisyyteen, eli tunnistin asemat, jotka saivat raporttejani.

Tämä on varmaankin ihan luonnollista, kun aloittaa harrasteen
nuorena koulupoikana. Itsekin aloittelin 1975 15 vuotiaana
koulupoikana. En tiennyt harrasteesta paljoakaan enkä
osannut kieliäkään montaa sanaa. Kuitenkin yritin tunnistaa
asemia kello tasalta ja puolelta. Kun onnistuin tunnistuksessa,
aloin kuuntelemaan ja tein raportin. Ei ollut vielä taajuuslaski-
mia, joten piti etsiä tarkka taajuus vanhasta WRTH:sta.

Ei ne alkuajan raportit todellakaan kummoisia olleet. Ei
niitä kaikkia ilkeäisi nykyisin lähettää. Vastauksia tuli hyvin
ja joskus tuli kielteistäkin vastausta  esim. että emme
lähetä ko. taajuudella yms. Kuitenkin homma lähti aina aseman
tunnistamisesta, joten mistään bluffista ei ollut koskaan
kyse. Jokainen on aluksi aloittelija ja lapsi, joten kuuntelijan
ikäkin kannattaa huomioida raporttia arvosteltaessa.

Joka asia pitää ensin oppia alusta alkaen. Kukaan ei ole
heti huippukuuntelija, vaikka nuorena on kaikkein innostunein.

Itselleni tuo QSL:ien keräys on harrasteen "suola" joka
pitää jatkuvasti minut mukana harrasteessa. Ihmettelen,
kun jotkut lopettavat raportoinnin!? Onko se työlästä vai
mistä se johtuu?

Reijo Alapiha
Joensuu