Re: [DX] verifioinnit yms.

On Wed, 18 Dec 2002, Jari Lehtinen wrote:

> [...]

  .
  .

> Olisikohan sillä mitenkään ollut osuutta asiaan, että
> BBC:n suomenkielinen varsin usein oli DX-kuuntelijan
> ensimmäinen koskaan raportoitu asema?

Näin se on. Ei sinne enää kokeneemmat kuuntelijat
raportteja lähettäneet.
  .
> - lukuisten pisteasemien täydellinen mielenkiinnottomuus
> (mitä minä teen jollakin Deutsche Wellen Vladivostokin
> QSL:llä? Tai 25:nnellä identtisellä Delhin kortilla, johon on
> merkitty yhdelle viivalle uusi paikkakunta erotukseksi niistä
> kaikista muista.)

Raportoin intialaiset yms. aina paikanpäälle. Siinä
on haastetta! Harvoin vastaavat, mutta jos joskus joku vastaa,
niin se on sitten tosi arvokas lappu. Valitettavasti jotkut
asemat lähettävät raportit sitkeästi Delhiin, vaikka
yritän kirjoittaa niille että eivät tekisi niin (mm. Port
Blair). Minulla on kolme Port Blairin korttia Delhistä.
Mitäpä niillä tekee? Olen viimevuosina käyttänyt Intiaan
aina SASEa. Vain muutama vastaus on tullut.
.
.

> - asemalaskennan tähtitieteellinen monimutkaisuus
> (Minulla ei ole edelleenkään mitään hajua siitä, mitkä olisivat
> rankkipisteeni, ja jos ne laskisin, laskisin ne varmasti väärin,

Sama täällä. En ole laskenut niitä kymmeneen vuoteen. Se ei
kuitenkaan haittaa QSL:ien keräilyä. Niitä on mukava saada ja kerätä,
mutta noista pisteistä ei kannata ottaa paineita.

Reijo Alapiha
Joensuu