Vs: [DX] RE: Vastaukset yms.

----- Original Message -----
From: Jari Lehtinen <dx@xxxxxxxxx>
> Mistä saankin aiheen jatkaa hieman asiasta (tai sen
> vierestä). Huono vastausprosentti sinänsä ei merkitsisi
> niin kauhean paljoa, ellei raportin laatimiseen, ohjelma-
> kohtien esiin kaivamiseen sekopäisenä ja kaiken
> maailman "kiinnostavien lisukkeiden" oheistamiseen
> käyttäisi niin paljon aikaa ja vaivaa. Kuinkahan monta
> kymmentä IRC:tä tai dollaria olen lähettänyt raportin
> mukana, ja matkaesitteitä, radiomuseoesitteitä, Jari
> Litmasen postikortteja, etc etc. Vain todetakseni että
> vesiperä tuli.

Muistan kuuntelu-urani alkuaikoina 70-luvun alussa raportoineeni asemia "livenä" kirjoittamalla ohjelmakohdat suoraan SDXL:n raporttikaavakkeelle ja pistäneeni lomakkeen kuoreen ja postiin ilman mitään lisäkkeitä. Eikös silloin ollut myös niitä äklön värisiä, riisipaperille painettuja lomakkeita, joista sai suoraan taittelemalla kirjeen, ja postimaksukin oli lentopostina oli ihan siedettävä? Raportointi oli silloin jotenkin simppeliä touhua, eikä siihen mennyt edes ihmeemmin aikaa. Heti, kun nauhuri astui kuvaan mukaan, tuli jo ylimääräistä hässäkkää. Ensin kuunteli omituisella kielellä lähettänyttä asemaa tunnin ja sen jälkeen yritti saada jotain ohjelmakohtia nauhalta seuraavat 3 tuntia ja tuloksena oli vain "mies puhui - nainen lauloi" -raportteja, niin ainakin minun mielenkiinto raportointiin sammui. Nythän homma hoidetaan siten, että nauhoitetaan parin minuutin pätkä aseman idistä kasetille tai PC:lle ja lähetetään audio postissa tai e-postissa asemalle ja pyydetään vahvistamaan, että idissä tosiaan sanotaan aseman nimi. Kyllä ne asemilla varmaan ihmettelee, että miksi se pitäisi vahvistaa, kun sen kerran voi omin korvin kuulla, että raportin saanut asemahan se siinä idissä mainitaan.

> [...]
> sen ohjelmat ja persoonallisuudet, dramaattiset tapahtumat,
> yms yms. Ja kuinka harmittaa että minulla ei ole edes yhtä
> kunnollista kasetinpuolikasta Luxembourgin englanninkielistä
> tai Moskovan suomenkielistä ohjelmaa 1980-luvulta (joita
> Moskovan Radion ohjelmia ei ikinä tallennettu mihinkään!),
> sentään 15 minuuttia Jyrki Nokkosen Finnpopsia on tallella.
> Ja kuinka olisi välttämätöntä, jopa tärkeämpääkin, että
> QSL-tallennussäätiöiden rinnalla olisi nauha-arkistojen
> tallennussäätiöitä tms. mutta ei tila eikä aika riitä. Palaan

Olen minäkin harmitellut vanhojen nauhojen hävittämistä tai häviämistä. Muistan hyvin yhden muuton yhteydessä heittäneeni pois pinon vanhoja kelanauhoja, jotka kaikki olivat täynnä vuosina 73 - 75 nauhoitettuja kuunteluita. Siinä poistui paljon sellaisia asemia, joita ei enää voi kuulla. Nykyään PC.llä audiotiedostojen käsittely ja arkistointi on todella helppoa ja muutamassa vuodessa olen saanut jo useamman sadan aseman arkiston aikaiseksi. Lokaukseni kirjaan B-Log -nimiseen ohjelmaan, jossa lokauksen liitteeksi voi tallentaa hakemistopolun äänitiedostoon. Lokauksia selatessa on helppo yhtä nappia klikkaamalla kuunnella myös aseman idi, jolloin verifiointikin löytyy omasta takaa.

73's
TEJ