[DX] Radiomaailmasta

On näköjään herännyt keskustelua liittomme jäsenlehdestä. Piti oikein
itsekin sitten aktivoitua ja liittyä listalle, että saisin mielipiteeni
julki. Seuraan muutaman muunkin harrastealan jäsenlehtiä, eikä Radiomaailman
tarvitse yhtään hävetä tässä porukassa. Poikkeuksetta lehden sisällön
tekevät lehteen kirjoittavat jäsenet, ei suinkaan päätoimittaja tai
toimitussihteeri, hän vain toimittaa lehden. Joten jos sisältöä ei löydy, on
se seurausta vain ja ainoastaan jäsenistön saamattomuudesta. Kun porukka on
pieni, kaatuu sisällön tuottaminen väkisinkin muutaman aktiivin niskoille.
Näin on mielestäni aina ollut Radiomaailmassakin, selatkaapa vanhoja
vuosikertoja, sieltä löytyy kullekin aikakaudelle muutama aktiivi
sisällöntuottaja.

Miksi tähän on tultu? Itse olen ikääntyvä tekniikkapainotteinen
sunnuntaikuuntelija, joten mielipiteet ovat näistä lähtökohdista. Jotenkin
suomalainen DX-kuuntelu on kulminoitunut keskiaaltojenkkikuunteluun Lapissa.
Vain se on jotain. Jotenkin hyväksyttävää on ollut muiden maanosien
hard-core-kuuntelu Lapissa, muista ei ole ollut niin väliä. Jutut ovat
pyörineet pääosin näiden asioiden ympärillä, kevyemmin harrastavat ovat
jääneet ulkopuolisiksi. Kun seuraa ulkomaisia DX-palstoja, on tilanne
tyystin toisenlainen. Täällä sitten hymähdellään näille, vain me olemme
jotain. Sen olen ollut huomaavinani että Radiomaailmassa kyllä varmasti
julkaistaisiin juttuja näiden painopistealueiden ulkopuoleltakin, mutta
yleinen ilmapiiri ei ole ollut kannustava näiden juttujen tekemiseen.
Moniakin ansiokkaita yrityksiä on ollut, mutta ne ovat sitten sammuneet,
ehkä palautteen puuttumiseen. Toivottavasti mahdollisimman moni meistä
erilaisista harrastajista uskaltautuu ulos kaapistaan.

Reijo Liljedahl
Hämeenlinna