RE: [DX] FMDX-kausi 2003 (ES-kesä + tropo t) ja ULA-lokaukset syksyn Radiomaailmaan!!

RE: [DX] FMDX-kausi 2003 (ES-kesä + tropo t) ja ULA-lokaukset syksyn Radiomaailmaan!!

Moi karjut!

Parit kommentit / mietteet tuonne väliin.

Ihan asiaa RKO kirjoitit

Alunperinhän kysyit että voitko poimia sieltä ne lokaukset Radiomaailman
FM-lokiin. Vastaukseni oli kyllä / OK.

MUTTA

Positiivista todellakin on että valmiit lokaukset tulevat tuonne kaikkien
nähtäville, josta pääsenkin siihen miinukseen eli kun SERIFFI puuttuu
(kokemuksesta tiedän että lokaajat tekevät virheitä..) niin siellä näkyvät
ne virheet JOITA ei taas korjata ennenkuin joku kommentoi joka taas vaatii
e-maileja tms. Vanhankin, siis editoitu lokitoimittajan puolesta (tarpeen mukaan).
toisto on siinämielessä parempi kuin virheellisiä lokauksia sisältävä loki.

Siinä mielessä mielestäni esim. sydäntäni lähellä oleva paperiversio Radiomaailmassa
on parempi, edelleen. Lokissani on selvä formatti, asema, toimipaikka, lähetin ja
maininta jos paikallista tai ketju-px. Kiusakseni olen useinkin (balkanin maiden +
ex-IVY maat, itä-eurooppa) huomannut että lokaaja laittaa aseman nimen jälkeen usein
pelkän lähettimen QTH:ksi, ilman kommentteja, tottakai :). Ok, lähetys tuli sieltä mastosta,
mutta asemalla VOI olla paikallisosoite lähettimenQTH:ssa (kaupunki tms.), ja siinä sitten
tilastoija (heko heko..) ihmettelee 50-vuoden kuluttua kuka kuuli ja mitä..

Eli poliisi oltava joka tsekkaa noi lokaukset. Muuten ei tule kuin sutta ja paskaa.

> [...]
> e-maileja..ja korjaus..).
> olemaan? Säätämistä vai laitetaanko
> >

> Tarkoituksena ei ole tuplata kenenkään työmäärä vaan se, että lokaus
> kirjoitetaan yhden kerran lokaajan toimesta, ja sillä selvä. Esim. jo
> nyt tietokantaan laitetut lokaukset päätyvät Clusiveen (ja sieltä
> Radiomaailmaan). Itse asiassa systeemi tulostaa lokit
> Clusiveformaatissa
> valmiiksi ja sinne voi sitten lisätä väliin email/paperimuotoisia
> lokauksia jos niitä vielä tulee. Online logissa mikään lokaus ei ole
> "kiveen kirjoitettu", vaan sitä pääsee jälkikäteen muuttamaan, jopa

Eli jokin esiaste (yhteinen kanta, ei erillinen kuten erilliset postituslistat) tämä siis on,
ennen päätymistä (lokitoimittajan tsekkaama) Radiomaailmaan / DX-Clusiveen.
Ja jos joku muuttaa lokausta jälkikäteen niin kuinka voit sen huomata, siis jälkeenpäin..

> Kyllä se on tarkoitettu kaikille, jotka haluavat lokauksensa
> välittömästi julkaistaviksi ja helposti tilastoitavaksi.

Helposti tilastoitava. En puutu antiikkimodulaatioon, mutta FM-puolelta olen
maininnut mitä "riskejä" näissä on kun jokainen voi säätää tuolla, siis
yhteisellä tontilla. FM-tilastot on sitten jo oma asia (sisäpiirivitsi).
Jonkunhan noi tilastot kuitenkin tehtävä, en tiedä miten tämä esim. MW-tilastojen
teossa auttaa, se kommentoikoon ken tietää..

> Samoin kuin kaikille paperijulkaisuille.

Tähän en usko, vie varmaan vielä aikaa kun Hesaria luetaan kesämökeillä jostain
tihrunäytöiltä / PC:ltä, jotka vaativat asetuksia, rahaa, sähköä. Paperia mukavampi
käsitellä, ja tekee elämän inhimillisemmäksi, laiturilla köllötellen.
Paperiton toimisto-sloganhan on vitsi, toteutui vain osittain.

Milloin HAA / SDXL lopettaa Radiomaailman sunspotin, onko aikataulua ;)?! Laitetaan
musta puku päälle ja lopetetaan koko homma ja siirrytään nettiin!!!

> FMDX-postituslistalla,
> esille / kommentoitavaksi
> lokauksia sitten vielä muualle?
> >

> Järkenä on se, että mikään email lista, webbisivu, webforum
> yms ei ole
> toistaiseksi pystynyyt tuomaan kaikkia lokauksia yhteen
> helpostikäytettävään muotoon. Lokaukset ovat olleet edelleen
> hajallaan
> erillisissä maileissa ja webbisivuilla ja niiden lajittelu,
> tilastointi
> ja arkistointi ei ole helppoa ilman suurta lisävaivaa.

Tämä on totta. Mutta edelleen se että jokainen saa säätää ja kuka
huomaa muutokset jälkikäteen, milloin lokit jäädytetään..siis pvm
jolloin niitä ei enää muuteta. Mitä jos siellä edelleen virheitä jne.?!

RKO: Kävin katsomassa tuota FM-puolta ekaa kertaan. Näytti niinkuin olisi
vaan tuotu lokaus wordilla sinne, missä se tietokanta on? Kuka sinne asemat
lyö, katoaako aseman vanha toimipaikka jos tulee paikkakunnan muutos,
nimenmuutos, näkyykö vanha asema edelleen jne. Voiko tietoja hakata sinne
OFF-linenä vai vaatiiko päälläolevan Internet yhteyden?

Summa summarum:

Itselläni ei ole pienintäkään tarkoitusta (33 kilon netti"yhteys" kotona) muuttaa
toimintatapaani, jonka olen itse hyväksi havainnut.

Eri asia sitten jos jäsenkunta (FMDX-veljet) innostuvat niin sitten sinne vain, mutta
edelleen kysymyksiä pyörii päässä.

Alunperinhän oli kuitenkin tästä kyse..

"Olisiko mahdollista, että myös Online Logiin lisätyt lokaukset
päätyisivät palstallesi? Esim. URL:stä
http://www.hard-core-dx.com/hcdxlog-beta/results.php?cmd=view&language=finnish&band=FM&format=clusive
pystyt helposti poimimaan kaikki FM-alueen lokaukset ja kuten huomaat,
ainakin VEH on jo laittanut tämän kesän lokauksia. Aikanaan mukaan tulee
filtteröinti, millä saat mukaan vain Suomessa kuullut asemat.

Tämä olisi sinänsä hyvä, ettei ihmisten tarvitse useampaan paikkaan
ilmoitella lokauksia. Samalla saisi kesän FM-lokauksia nopeammin
kaikkien saataville, ilman että pitää odotella Radiomaailman ilmestymistä"

"Samalla saisi kesän FM-lokauksia nopeammin kaikkien saataville, ilman että pitää
odotella Radiomaailman ilmestymistä"

Tähän vielä. Niinpä, totta tosiaan. BKL:n lista hoitaa jo tuon, vaikka silppua on eikä yhteistä
kantaa / näkymää ole. Ja yhteistä näkymää ei ole koska FM-asemamäärä on niin valtava, lokaajilla eri
tyyli lokata, kuka tarkasti, kuka kuin juosten kusten, mutta kaikilla särmä säilyen. Itse sitten kokoan
yhteislokin loppukaudeksi, kuten tänä vuonna. Muina vuosina palsta on tullut aina silloin tällöin,
editoituna, ja kerran oikein tehtynä. Minun puolestani vain lokeja On-line lokiin. Mukavahan sieltä
tsiikailla mitä se XXX kuuli viimekuussa, kun se meilikin johonkin kadonnut / postiluukku täynnä /
printattu A4-paperivuoren alla kateissa..

Itse EN kuitenkaan FM-puolen käytäntöäni muuta ennenkuin herrat niin päättävät..tai sitten joku muu innokkaampi
ottaa ruorin ja jatkaa perinteitä. Tämä omana mielipiteenäni. Paljon näistä asioista voisi kirjoitella mutta
ei jaksa enempää..tällä erää..;)

73t Hannu Piirainen (HPI)
Helsinki / Espoo