VS: VS: [DX] Ethiopia vastasi ja vastasi

VS: VS: [DX] Ethiopia vastasi ja vastasi

Aaargh.
Epätoivoiselta tosiaan alkaa vaikuttaa vanhakantainen verifiointien
metsästäminen. Kun lukee joitain tälläkin listalla referoituja e-mail
verifiointejea, varmaan qsl:n keksijä vääntelehtii haudassaan.
Nykytrendi näyttää olevan, että kunhan vastauksessa vain jotenkin
(vaikka kuinka epäsuorasti) viitataan siihen, että kyseinen asema on
kuultu, niin verifiointi on ok. Mielestäni tällaiset vastaukset osoittavat
taas kerran, ettei useimmilla asemilla ole vähäisintäkään hajua siitä, mitä
DX-kuuntelija todella odottaa "verifioinnilta". Eikä siihen näytä olevan
apua, vaikka kuinka selität "mikä on verifiointi". Jos taas kirjoitat
valmiiksi
qsl-tekstin, jonka asema allekirjoittaa ja leimaa, mennään siihen
entisaikojen suomalaisten DX-kuuntelijoiden kauhistelemaan mörköön,
PPC tai ehkä nykyään PEM (prepared e-mail). Ongelma on verifiointien
kerääjille (me too) vaikea, mutta todennäköisesti jotain vaihtoehtoista
osoitetta käyttäen siedettävä qsl tulee jollain vuosikymmenellä.
Mielestäni on ihan ok selittää perinpohjaisesti raportin yhteydessä
mitä todella haluaa verifioinnilta. Toinen asia on se meneekö selitys
vastaajan kaaliin mitenkään, oli vaikka kuinka kieliopillisesti oikein
ko. maan kielellä kirjoitettu. Mutta kun se todella hieno verifiointi,
jossa on ruodittu raportin yksityiskohtia kriittisesti, postilaatikkoon
kolahtaa, niin päivä/vuosi/vuosikymmen on pelastettu :)
73
JSA