Re: [DX] Elitismi, "eksklusiivisuus"

Harry Forsblom wrote:

> Muuten yhdyn Jari Savolaisen äsken ja joidenkin muidenkin viime aikoina esittämiin käsityksiin DX-toimintamme sikaarintuoksuisesta kabinettivetoisuudesta ja keskittymisestä eliitin kuuntelumahdollisuuksiin Lapissa jne, yleensä eliitin näkökulmaan ja  tasoon ja keskinäiseen informointiin. Se ei ole hyväksi toiminnan tulevaisuudelle mutta lienee ikävä kyllä suoranainen perinne Suomessa. Kentän ongelmille ja tarpeille tai kouluttamiselle kuunteluasioissa ei riitä aikaa, eliittitoiminnan suunnitteluun ja toteuttamiseen kyllä. Nämä kaksi tasoa eivät valitettavasti kohtaa, sen olen huomannut.

Aktiivisten, toistensa kanssa paljon yhteyttä pitävien kuuntelijoiden kesken on syntynyt erilaisia kaveriporukoita, jotka tekevät kuuntelureissuja Lappiin, mutta myös muualle. Yksi tällainen porukka on perustanut kuuntelupaikan Lemmenjoelle ja käytää sitä. Onko se nyt "elitismiä", on mielestäni makukysymys. Mutta muitakin järjestelyjä on, kuten tamperelaisten käsittääkseni aika paljon käytetty kuuntelupaikka. Myös pääkaupunkiseutulaisille on tarjolla kuuntelukämppä Vantaan Seutulassa, mutta tätä mahdollisuutta käytetään valitettavan vähän hyväksi. Mielestäni olisi hienoa, jos Lemmenjoen tapaisia järjestelyjä syntyisi muuallekin.

Järjestöpuolella on nykyisin aika vaikea toteuttaa mainitsemiasi kenttätason juttuja, koska niihin ei tahdo löytyä osanottajia. Tämä liittynee samaan ilmiöön, jonka vuoksi SDXL:n paikallistoiminta on maanlaajuisesti kutistunut murto-osan parhaista päivistään. Ei Helsinki ole tässä asiassa suinkaan yksin. Muistelen, että yritimme liittomme hallituksessa muutama vuosi sitten järjestää ns. "koko kansan peditionia", jonne sai osallistua kuka vain kerhomme jäsen. Ei tainnut kukaan ilmoittautua. Myös Kiljavan peditioneille ovat kaikki pääkaupunkiseudun kuuntelijat tervetulleita, mutta osanotto niillekin on ollut viime vuosina heikkoa.

Erittäin tärkeää on tietysti, ettei Radiomaailma ole liian "elitistinen". Sen palstat ovat avoimia kaikille jäsenille ja olen vt. päätoimittajana pyrkinyt kannustamaan mahdollisimman monia kirjoittamaan siihen esim. omista kuuntelukokemuksistaan. Aina silloin tällöin joku harvemmin kirjoittava tuottaakin mukavan yllätyksen lähettämällä artikkelin lehteen. Se, että Radiomaailmassa aika usein esiintyy ns. huippukuuntelijoiden kirjoittamia artikkeleita, johtuu siitä yksinkertaisesta syystä, että nämä ovat monesti myös aktiivisimpia kirjoittajia.

Mitä tulee HDXK:n toimintaan, olen ehdottanut, että sille perustettaisiin TreDXK:n tapaan oma postituslista, jolla voitaisiin tiedottaa tapahtumista sekä keskustella rakentavasti erilaisista harrasteen kysymyksistä, paikallisesta näkökulmasta. Se saattaisi olla eräs tapa jatkaa HDXK:n toimintaa, jos kerhoilloista ei oikein enää tule mitään. Olen ymmärtänyt, että tamperelaisilla on tästä järjestelystä hyviä kokemuksia, mistä osoituksena on maan ainoa edelleen ilmestyvä paikallislehti, Kantoaalto. Voisiko joku TreDXK:stä kertoa, kuinka homma on toiminut.

73

HAA

> --

Heikki Aarrevaara
Managing editor, Radiomaailma magazine
Finnish DX Association, P.O. Box 454, FIN-00101 Helsinki, FINLAND
Tel. +358-9-693 2517, fax +358-9-694 9017